artikel

Upgraden en integreren van ERP: wat heb je daar aan?

Supply chain Premium

Een upgrade lijkt vaak wel een complete nieuwe implementatie, waardoor het lijkt alsof alleen de softwareleverancier er baat bij heeft. Is dat ook zo? En hoe zit dat met integratiesoftware? ITlogistiek organiseerde een forumdiscussie met vier zwaargewichten uit de ERP-markt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 oktober 2004.

Zet alle ERP-leveranciers bij elkaar in een zaal en leg vier daarvan ten overstaan van hun concurrenten een aantal netelige kwesties voor. De forumleden: Ron van den Broek, general manager Benelux bij SSA Global; Peter van Haasteren, ten tijde van de forumdiscussie nog het enige overgebleven lid van de raad van bestuur bij Exact Software; Bart Hogendoorn, directeur SAP Nederland, en Caspar Joustra, general manager Peoplesoft Benelux.

             

Interessante handel

De eerste kwestie betreft software-upgrades: zijn ze in het belang van de gebruikers of is het gewoon interessante handel voor de leverancier? Softwaregebruikers stellen steeds meer eisen en het continu vernieuwen van bestaande pakketten is onontkoombaar, stellen de heren unaniem. Wat gebruikers echter tegen staat is dat upgrades soms gelijk staan aan een compleet nieuwe implementatie. Is het dan de moeite nog wel waard?

Van Haasteren vindt de stelling maar negatief. Het stelt dat upgrades de leveranciers meer omzet opleveren, omdat bij iedere upgrade dienstverlening nodig is voor bijvoorbeeld maatwerk en opleiding. ‘Alsof we over de ruggen van de klanten handel drijven. Zo is het natuurlijk niet. De klant wil continuïteit en daar komen wij met upgrades aan tegemoet.’
 

Joustra erkent dat het installeren van upgrades voor gebruikers nog een te grote inspanning vergt en maakt een analogie met pc’s. ‘Tegenwoordig pak je de pc uit, je stopt de stekker erin en hij doet het. De pc vindt zelf de juiste drivers enzovoorts. Bij het installeren van nieuwe ERP-software zou het eigenlijk ook zo moeten gaan. Maar zover zijn we nog lang niet, nu moeten gebruikers nog zelf de kast open doen en de juiste printplaten erin zetten. Toch denk ik dat we er naar toe gaan dat software zichzelf installeert.’

      

Heet hangijzer

Een ander deel van de discussie gaat over de tijdsduur dat oude versies van een ERP-pakket door een leverancier wordt ondersteund. Vooral bij SAP is het releasebeleid een heet hangijzer. Nog niet zo lang geleden ontstond er reuring onder SAP-gebruikers nadat het gerucht de ronde ging dat het onderhoud op het veelgebruikte SAP R/3 in 2009 zou stoppen. Kan een softwareleverancier zijn klanten dwingen om over te gaan naar een nieuwe versie?

Het ondersteunen van oude versies kost een leverancier geld, stellen de forumleden. Nu ook ERP-leveranciers de broekriem moeten aantrekken, is het ondersteunen van verouderde versies niet meer zo lang vol te houden als vroeger.

    

Maar hebben gebruikers daarbij ook iets in de melk te brokkelen? ‘We proberen open met klanten te praten over het migratiebeleid. We stemmen dit af met grote klantengroepen’, zegt Hogendoorn. Volgens de SAP-topman gaat het uiteindelijk om de concurrentiepositie van de gebruikers: SAP-klanten kunnen iets wat hun concurrenten niet kunnen. Toch kan SAP met nieuwe releases het niet altijd iedereen naar de zin maken, beseft Hogendoorn. ‘Er blijven altijd verontwaardigde gebruikers die zich afvragen waarom ze geen input konden leveren. Dat is typisch Nederlands. Maar als we bij iedere upgrade telkens al onze klanten moeten gaan interviewen komen we nooit een stap verder.’

     

Volgens Van Haasteren van Exact is dat precies waarom grote softwareleveranciers het moeilijk gaan krijgen in de MKB-markt: die bedrijven willen inspraak bij hun softwareleverancier. Toch heeft ook MKB-koning Exact zo zijn problemen met klanten die willen migreren naar nieuwe versies. Zo blijven nog veel Exact-gebruikers steken op DOS omdat de stap van DOS naar Windows te groot is. Ook de stap van Exact voor Windows naar Globe is groot omdat ze een heel andere databasestructuur hebben. Hier zou een knap geëffend migratiepad wenselijk zijn.

        

En ook SSA Global kan erover meepraten. Met de overname van Baan kreeg dit bedrijf er ook een wat minder plezante erfenis bij: Het verschil tussen Baan IV en V was zo groot dat het niet reëel was om te verlangen dat alle gebruikers migreerden. Van den Broek geeft toe dat de opvolger van Baan V ook te lang op zich heeft laten wachten. ‘We hebben het releasebeleid aangepast: we maken nu kleinere stapjes in de versies zodat de business bij gebruikers door kan lopen’, zegt Van den Broek.

           

Onvolwassen integratiesoftware

Waar veel ERP-leveranciers tegenwoordig de mond van vol hebben is integratie, technologie om verschillende softwarecomponenten binnen een bedrijf of tussen bedrijven samen te laten werken. SAP heeft hiervoor zelf een oplossing ontwikkeld, Netweaver, terwijl Peoplesoft er recent voor heeft gekozen om hiervoor een alliantie met IBM aan te gaan. De vertegenwoordigers van deze bedrijven, Hogendoorn (SAP) en Joustra (Peoplesoft) kunnen het niet laten elkaar via steken onder water het gevoel te geven een verkeerde keuze te hebben gemaakt.

      

Volgens Joustra is de recentelijk gesloten alliantie met IBM om integratietechnologie te kunnen leveren een bewijs dat ze wel degelijk bouwen aan de toekomst. ‘De markt zit niet te wachten op een onvolwassen, onbewezen proprietary middlelayer’, zegt hij met een lichte sneer richting zijn concurrent SAP. ‘Websphere van IBM is dé standaard bij 91 procent van de Fortune 1000-bedrijven.’

     

Hogendoorn is niet erg onder de indruk. ‘Ik kan me voorstellen dat Peoplesoft met IBM in bed gaat liggen, dat gedoe met Oracle kost ze al geld genoeg.’ Eerder in de discussie onthulde Joustra al dat de slepende rechtzaak met Oracle twintig miljoen per kwartaal kost. ‘Veel maakt het niet uit’, grapt Joustra. ‘Die twintig miljoen investeert SAP ook alleen maar in folders over Netweaver.’

            

SSA Global heeft niet lang geleden ook al een alliantie met IBM gesloten. Van den Broek sluit echter niet uit dat SSA Global in de toekomst een integratiespecialist, zoals Tibco, zal overnemen. ‘SSA zal na de beursgang ongetwijfeld nog acquisities doen’, aldus Van den Broek.

            

Als MKB-speler hoort Van Haasteren de discussie over integratie een beetje sceptisch aan. Bij de bedrijven die de software van Exact gebruiken heeft integratie een heel andere betekenis. ‘Het uitgangspunt daar is dat alle modules en componenten geïntegreerd moeten zijn. Je kunt wel een alliantie aangaan, maar uiteindelijk is het beter als iedereen zijn software open en gebaseerd op standaarden maakt.’

         

Partners afsnoepen

Een laatste punt waarover de heren de degens kruisen is de MKB-markt, een markt die van oudsher in Nederland door leveranciers als Exact wordt gedomineerd. Nu de grote bedrijven wel zo’n beetje van ERP zijn voorzien, hebben ook de ‘grote’ ERP-leveranciers hun oog op deze groeimarkt laten vallen. ‘We hebben een grote voorsprong’, stelt Van Haasteren van Exact vol zelfvertrouwen. ‘Samen met onze partners weten wij als geen ander hoe de MKB-markt in elkaar zit.’

    

Om de MKB-markt te veroveren zijn partners cruciaal, stelt Van den Broek van SSA. ‘Wij richten ons op bedrijven met tussen de 150 en 400 werknemers en we doen dit met partners die de taal spreken van die markt.’

        

Van Haasteren verwijt de andere heren aan tafel, vooral richting SAP, dat die druk bezig zijn om voor het MKB-segment partners van Exact af te snoepen. ‘Ik ben blij dat je het hebt gemerkt’, lacht Hogendoorn. Toch ziet hij Exact niet als zijn grootste concurrent in die voor SAP nieuwe markt. ‘Op de lange termijn is Microsoft onze grootste concurrent.’

En zo debatteren de heren nog wat door. Achteraf bij de borrel blijkt dat ze elkaar nog wel wat harder aan hadden willen pakken, maar dat de aanwezigheid van de pers ze hiervan heeft weerhouden. Dit betekent geenszins dat ze elkaar niet vaker willen ontmoeten, blijkt na nog een borrel. Er worden zelfs afspraken gemaakt om samen te gaan zeilen. Dan kunnen ze hun onderlinge spanningen tenminste eens goed uitspreken. •

         

 

Reageer op dit artikel