nieuws

Bedrijven onderzoeken kansen Internet of Things in logistiek

Sociale innovatie 880

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start vandaag met het project ‘WiN4track’ om te kijken of welke kansen Internet of Things bieden in de logistieke sector.

Bedrijven onderzoeken kansen Internet of Things in logistiek
Wat te doen met Internet of Things, omnichannel en aftersales?

Het VIL gaat samen met vijftien bedrijven uitzoeken wat Internet of Things kan betekenen voor tracking en monitoring van assets en hoogwaardige en diefstalgevoelige goederen.

Nieuwe netwerken (LPWAN) zoals Sigfox of LoRa laten toe om producten of assets te voorzien van een tracker/sensor met een levensduur van 5 à 10 jaar tegen lage kosten. Redenen genoeg om hun logistieke toepasbaarheid te onderzoeken. De hoofddoelstelling van het project is het potentieel en de mogelijkheden van (state of the art) LPWAN-netwerken en -apparatuur voor logistiek inzichtelijk te maken en te testen.

Onderzoeksvraagstukken

]De vijftien bedrijven die meedoen hebben allemaal andere insteken om te onderzoeken: productlokalisatie, het traceren en beter beheren van logistieke dragers (koelcontainers, kabelhaspels, rolcontainer), het monitoren van de condities van kwetsbare goederen tijdens het transport of het traceren van diefstalgevoelige goederen.

 

Praktische cases

Eandis wil bijvoorbeeld onderzoeken of ze haspels en andere relevante materialen kunnen volgen en weergeven op een elektronische kaart. Is de technologie geschikt om verdachte bewegingen buiten de werkuren te capteren en alarmen te genereren? Bovendien wil Eandis achterhalen of zo’n oplossing een positieve business case kan hebben voor het bedrijf. Fost Plus wil langs hun kant weten of de technologie rendabel kan ingezet worden om te controleren wanneer een afvalcontainer vol is. “Zo kunnen we meewerken aan het optimaliseren van de ophaalroutes en moet er minder voor niet volledig gevulde containers (30-40%) naar soms afgelegen gebieden worden gereden.

Deelnemers

De 15 deelnemende bedrijven zijn: Arcelor Mital, B Logistics, Borealis, CNH Belgium, Colruyt, Contraload, DHL Supply Chain, Eandis, Fostplus, Infrabel, PostNL, Proximus, Siemens, Sint Jude Medical en Van Gansewinkel. Het project loopt tot november 2017.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels