nieuws

Leen Menken gelooft in Belgische deal

Logistieke dienstverlening 1393

Leen Menken is in Belgische handen overgegaan. Zes jaar nadat de logistiek dienstverlener zich op e-commerce stortte, is het bedrijf overgenomen door Bpost. Een win-winsituatie voor beide bedrijven.

Leen Menken gelooft in Belgische deal

Leen Menken is de laatste jaren uitgegroeid tot een belangrijke logistiek dienstverlener in de fijnmazige distributie voor food webshops. De Vegetarische Slager en andere online foodinitiatieven als De Krat, Streekbox, Madaga en Ruud Maaz waren de eerste klanten. “We zijn klein begonnen”, blikt Leen Menken, eigenaar van de gelijknamige logistiek dienstverlener, terug op die tijd. “We begonnen met bezorgen in de regio met eigen busjes.” Later volgden meer klanten: Brandt en Levie, Koop een Koe, Willem en Drees, The Dutch Weedburger, Marley Spoon en Bloomon.

De vraag naar same day delivery neemt toe, en daar moeten we dus op inspelen.

 

De bekendste klant is wellicht HelloFresh. De maaltijdbezorger bouwt een nieuw distributiecentrum in Bleiswijk. Leen Menken is de vaste logistieke partner. Vandaag de dag beschikt de food logistics specialist over een landelijk distributiemodel voor e-commerce én foodservicedistributie van levensmiddelen. Een gegeven dat Bpost niet ontgaan is. De Belgen willen al langer hun belang in logistiek, in de breedste zin van het woord, vergroten. In 2016 nam het daarom Dynagroup over. Ook nam het een groot belang in De Buren. Vorig jaar lijfde het Bubble Post in. In de Verenigde Staten nam het de pakketdienst Radial over. Leen Menken is de laatste aanwinst. Daarmee breekt een nieuw tijdperk aan voor de logistiek dienstverlener uit Zoetermeer.

De deal is een felicitatie waard?

“Ja absoluut. Voor de strategie van ons bedrijf en de continuïteit die we nastreven is de overname een heel goed verhaal. Wij hebben sinds 2012, toen we startten met e-commerce in de foodsector, heel veel geïnvesteerd in systemen, technieken voor fulfilment en last mile. Maar ook in mensen om de operatie te kunnen afhandelen. Denk aan klantenservice, transportplanning, financiële en logistieke ondersteuning en e-fulfilmentactiviteiten als bestellen, voorraadbeheer, orderpicken, verpakken en uitleveren. Wij zijn ervan overtuigd dat dit model ook voor de komende jaren succesvol is, maar dat vergt wel extra uitbreiding en dus investeringen. Dat kunnen we als bedrijf alleen niet voldoende.”

Welke uitbreidingen en investeringen zijn nodig voor de toekomst?

“De klant van onze klant wordt steeds veeleisender en wil onder meer strakkere tijdvensters voor bezorging. De vraag naar same day delivery neemt toe, en daar moeten we dus op inspelen. Het invoeren van smallere vensters vergt investeringen én kritische massa om dat rendabel te krijgen. Een groot netwerk wordt daarom steeds belangrijker.”

 

leen menken

 

Waarom is gekozen voor Bpost?

“We waren nog niet op de markt om te verkopen. Bpost klopte in maart 2017 bij ons aan. Zij geloven in het belang van goede foodlogistiek/last mile. In de gesprekken onderstreepten ze het belang van end-to-endoplossingen. Niet alleen het versturen van het pakket is belangrijk, maar het hele proces. Bpost had die specifieke foodkennis niet. Via diverse onderzoeken kwamen ze bij ons uit, omdat wij die kennis wel hebben. In de foodmarkt zie je schaalvergroting. Kijk naar Picnic, Amazon. Dan moet je de vraag stellen als familiebedrijf of je in staat bent leidend te blijven in de toekomst, door het bedrijf in de familie te houden (twee kinderen van Leen Menken werken in het bedrijf, red.) Of moet je in zee gaan met een grotere partij?”

Was je direct enthousiast?

“Ik heb slapeloze nachten gehad, want ik wil voor de medewerkers en klanten een verstandige deal. Klanten vinden de gemotiveerde en kleinschalige aanpak fijn. Hoe borg je die klantfocus binnen een groot concern? Daar hebben we dan ook veel gesprekken over gehad met Bpost. Leen Menken wordt een aparte entiteit binnen het concern onder de noemer ‘health &fresh’ en wij zijn de eerste acquisitie binnen fresh. Bpost wil ook, net als wij, dat we onze visie en strategie doorbouwen met dezelfde mensen (het managementteam van Leen Menken blijft ongewijzigd. Directeur-eigenaar Leen Menken blijft het gezicht van het bedrijf, red.) omdat wij er in geloven. Bpost gelooft net als wij in de kracht van de hele logistieke keten en niet alleen het last mile deel.”

Leen Menken wordt een aparte entiteit binnen het concern onder de noemer ‘health &fresh'

Wat moet er nu gebeuren?

“Door de overname hebben we nu groeikapitaal om zaken aan te pakken. Een van de belangrijkste punten is investeren in het last mile netwerk. Klanten willen hun bestelling op de voet kunnen volgen. 100% betrouwbaarheid is gewenst. We zijn al heel ver, maar het moet nog beter. Leveringen moeten indien nodig realtime kunnen worden bijgestuurd. Is de klant toevallig niet op de plek die hij had opgegeven, dan moet het mogelijk zijn de route aan te passen om de klant alsnog te bedienen.

Ontzorgen dus. Een ander belangrijk punt is de efficiency van de distributie vergroten. Denk aan inzet van minder wagens door het bundelen van stromen; ook met externe partijen zoals horecagroothandels. Een ander idee is het gebruik van city hubs, waarna we met kleinere, schonere voertuigen de stad ingaan. In Amsterdam doen we dat al. Dit willen we uitbreiden naar andere steden. Binnen twee jaar willen we CO2-neutraal in de stad leveren.”

 

Historie Leen Menken
Leen Menken startte zijn gelijknamige bedrijf in 1987 als koelvrieshuis. Het opslaan en uitleveren van producten en grondstoffen (Nutricia was de eerste klant) was de corebusiness. Later verschoof de focus steeds meer naar foodservicelogistiek. In 2012 ging het roer om met de stap in e-commerce. “Ik zag bedrijven in de non-food e-commerce opkomen zoals Docdata (ingelijfd door Ingram Micro, red.). Toen dacht ik al dat food die groei ook zou gaan doormaken.”

Leen Menken kreeg gelijk. In tien jaar tijd is aantal Nederlanders die regelmatig – gemiddeld eens per maand – een aankoop doen via het internet met 240 procent gestegen. Kocht in 2007 nog 10 procent regelmatig online, in 2017 was dat 34 procent. Vooral eten, drinken en keukenapparatuur hebben hieraan bijgedragen, zo blijkt uit onderzoek van Consumer Insights van Telecompaper. Leen Menken groeide mee. Had het bedrijf in 2012 45 medewerkers, in 2018 zijn dat er 280. “We zijn een grote club geworden. Dat brengt verantwoordelijkheid en zorg met zich mee. Het is geruststellend dat er nu een groot bedrijf als Bpost achter me staat.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels