nieuws

Logistiek van Coolblue wint ‘Dynamic Delivery Award

Logistieke dienstverlening

Etailer Coolblue is dit jaar de winnaar geworden van de PostNL Dynamic Delivery Award. Deze ‘logistieke webwinkelvakprijs’, die afgelopen donderdag werd uitgereikt tijdens de Thuiswinkel Awards, heeft Coolblue onder andere te danken aan het brede scala aan leveropties voor de consument.

Logistiek van Coolblue wint ‘Dynamic Delivery Award

De jury wil met de PostNL Dynamic Delivery Award, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt, de klantgerichtheid, innovatie en professionalisering van de levering (en retouren) door webwinkels aan consumenten stimuleren. “De winnaar zou de benchmark moeten zijn voor ‘best in class'”, aldus de vakjury waarin binnen de logistiek bekende namen als Walther Ploos van Amstel, Kees Jan Roodbergen en Nando van Essen (E-Sharp) zitting hadden.

Spraakmakend

De jury vindt Coolblue, dat in Nederland inmiddels meer dan tweehonderd webwinkels heeft voor met name consumentenelektronica, de benchmark voor ‘best in class’. Coolblue heeft zich volgens de jury met de levering van producten succesvol, spraakmakend, creatief, concurrerend en op innovatieve wijze gemanifesteerd.

Leveropties zijn vertaald naar eisen consument

Het Rotterdamse webwinkelbedrijf heeft zich daarnaast de afgelopen jaren aangetoond dat het ‘de wensen en eisen van consumenten begrijpt en dit vertaald naar leveropties’. De consument heeft een grote keuze in plaats en tijdstip voor de verschillende productcategorieën die Coolblue verkoopt: voor 23.59 uur besteld, morgen gratis in huis, keuze van de leverdag, op afspraak bezorgd, levering op dag van bestellen, afhaalpunten bij PostNL en vijf eigen fysieke winkels. In sommige gevallen moet de consument daarvoor betalen, bijvoorbeeld in het geval van same day delivery waar een afleveringsbedrag geldt van achttien euro.

Klantenfocus voorop

Pieter Zwart, oprichter en directeur van Coolblue: “Wij verkleinen met ‘VandaagNog’ de kloof tussen webwinkel en fysieke winkel. Fysieke winkels die niet onderscheidend zijn in advies en service hebben een probleem. Het enige voordeel dat dit type winkels had, was dat je producten vandaag nog in huis hebt. Als dat voordeel ook wegvalt, blijft er weinig over. Klantenservice is een holle frase, dus wat houdt dat nu in? Bij ons houdt dat in dat wij een obsessieve focus hebben op customer service.”

Slimme looproutes in magazijn

Ook zwaait Zwart veel lof toe aan de afdeling logistiek van Coolblue. “Bij logistiek weten ze van aanpakken en inpakken. Ook vandaag verstouwt ons magazijnpersoneel ruim drieduizend pakketjes die morgen al bij onze klanten op de stoep liggen. Dat lijkt simpel, maar dat valt tegen. Bijna elk pakket bevat meerdere producten die we eerst bij elkaar moeten zoeken in ons distributiecentrum. Maar door slimme looproutes en systemen lukt ‘Vandaag voor 23.59 uur besteld, morgen in huis’.”

Ook lof voor Dynalogic

Ook met de eerder dit jaar gelanceerde dienst genaamd ‘VandaagNog’, waarmee de consument voor drie uur ’s middags bestelt en op dezelfde dag nog zijn of haar bestelling thuis ’s avonds ontvangt, oogst Coolblue samen met logistiek dienstverlener Dynalogic veel of bij de vakjury. “Dynalogic geeft het begrip bestelgemak een extra dimensie met ‘same evening delivery’, een nieuwe service die is gelanceerd met Coolblue. Dynalogic ontving hiervoor eerder de Logistieke Innovatie Award 2012 voor het concept ‘Anytime’: bestellen én leveren, de klok rond.

Dertig aanmeldingen

Voor de eerste PostNL Dynamic Delivery Award hadden zich dit jaar dertig webwinkels aangemeld. De aspecten waarop deze webwinkels door de jury werden beoordeeld zijn onder meer: de orderbevestiging, track & trace, de levering, de verpakking en retouren.

Coolblue grote winnaar

De weging van alle criteria bleek, zo stelde de jury donderdag, geen eenvoudige opgave, vanwege de grote verscheidenheid in assortiment en diensten die de webwinkels aanbieden. Toch is de jury tot een unaniem oordeel gekomen.

Coolblue was afgelopen donderdag de grote winnaar van de Thuiswinkel Awards. Naast de vakprijs voor het beste logistieke proces sleepte de etailer ook twee publieksprijzen in de wacht en de vakprijs voor de webwinkel die de klant het meest centraal stelt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels