nieuws

Social media in de logistiek loont

Logistieke dienstverlening

Social media is een blijver. Er valt veel uit te halen, ook voor logistieke bedrijven. Het is een kwestie van tijd. Onderzoek wijst dat uit. De praktijkvoorbeelden gegeven op een social media congres speciaal voor logistieke organisaties laten zien dat social media niet meer is weg te denken in de logistieke praktijk. Naast het creëren van naamsbekendheid laten logistiek dienstverleners Wielemaker en Nabuurs zien dat er ook geld mee is te verdienen.

Social media in de logistiek loont

De laatste sceptici over social media verschuilen zich nog achter het argument tijd. Onterecht aldus Jeroen Mirck, freelance journalist en blogger, en dagvoorzitter van het NT social media congres voor transport en logistiek in Utrecht. “Twitteraars zijn de eersten die je vertellen als er iets niet goed is met je product of dienst, eerder dan je klanten.”

Leren van pioniers

Durf te vragen, durf te delen, is het credo. Eerst de controle loslaten om deze later weer controle terug te krijgen. “Je hoeft zeker niet voorop te lopen maar je moet je wel durven open te stellen en leren van de pioniers in de social media”, aldus Mirck.

Maak een YouTube filmpje van een tevreden klant. Bouw een netwerk op via Twitter. Doseer je berichtgeving via social media. Een paar van de praktische tips die tijdens het congres voorbij komen. Mirck: “Je kunt spelen met de boodschappen op verschillende kanalen. Plaats niet overal hetzelfde.”

Boegbeeld

Ronald Wielemaker van Zeeuwse logistiek dienstverlener Wielemaker transport is ongevraagd min of meer het boegbeeld geworden binnen de logistieke dienstverlening als het gaat om het gebruik van social media. Hij prijkte op de cover van het social media onderzoek in de logistiek van de Kamer van Koophandel. Wielemaker is de vierde generatie die aan het roer staat van het familiebedrijf. Samen met zijn broer en een compagnon nam hij vier jaar geleden het bedrijf over. Hij gooide het roer flink om. Social media speelt daar een belangrijke rol bij. “Het is  verzamelen en delen van informatie. Dat hebben we gekoppeld aan onze nieuwe website. Op die manier laten we zien wie we zijn.”

Chauffeurs retweeten

Wielemaker spoort zijn medewerkers en klanten aan om foto’s en ervaringen over het dagelijkse werk te delen via social media. Zo retweet hij berichten van chauffeurs. “Dat geeft ze een opsteker.” Een regelement heeft Wielemaker niet. Zelf gebruikt hij social media zakelijk en prive door elkaar. “Dat heeft mij en ons bedrijf al veel opgeleverd zoals aandacht en naamsbekendheid. Ik heb nu zelfs een klant die via Twitter een opdracht geeft. Die kopieer ik dan vervolgens weer in een email voor de planning.”

Wielemaker laat zien dat social media voor hem werkt, ook vanuit het perspectief van een klein logistiek bedrijf uit Zeeland. “Het kost mij 1 a 1,5 uur per dag, maar ik haal er dan ook concrete business uit. Ik post veel over de logistiek van strandhuisjes op de Zeeuwse stranden, hierdoor heb ik heel veel nieuwe business binnengehaald.”

Social media in marketingbeleid

Logistiek dienstverlener Nabuurs pakt het inzetten van social media anders aan. Het is een internationaal opererend bedrijf met 1.100 medewerkers. Stijn van den Bogart, verantwoordelijk voor de sales en marketing bij Nabuurs laat tijdens zijn presentatie zien waarom en hoe social media een onderdeel is geworden van het marketingbeleid van de logistiek dienstverlener.

Leads genereren

Het beleid van Nabuurs is opgesplitst in drie onderdelen: contractlogistiek, internationaal transport en werving van personeel. Bij iedere tak hoort een andere marketing/communicatiemix en inzet van social media.

“Voor internationaal transport en dan vooral onder ons bedrijfsonderdeel freigt frame waar het gaat om daghandel, vervoer van Benelux naar Scandinavie en de Baltische staten, werkt social media erg goed,” aldus Van den Bogart. “Linkbuilding is daarbij heel belangrijk. Door de juiste trefwoorden te gebruiken en de juiste content op onze website te zetten worden we in Google beter gevonden. We generen leads waarbij social media ten dienste staat door het beter gevonden worden.”

Betalen voor LinkedIn loont

Edwin Tuijn van werving en selectie organisatie InspiredSearch is een ‘heavy user’ van LinkedIn. “Ik vind niet alleen veel informatie over mensen op LinkedIn, maar ook over klanten.” De tip van Tuijn: ‘Denk eens na over een betaald LinkedIn account. Al haal je er maar een lead uit, dan heb je de investering er al uit.”

Social media en arbeidsrecht

Epke Spijkerman, advocaat arbeidsrecht van Boekel De Neree advocaten en notarissen komt met een aantal hilarische voorbeelden uit Amerika. Medewerkers gaan soms hun boekje te buiten op social media over het bedrijf waarvoor ze werkzaam zijn, met ontslag tot gevolg. Ook in Nederland zijn er al een aantal strafzaken geweest waar de grens tussen vrijheid van meningsuiting versus goed werknemerschap aan de orde kwam. “Het opschonen van een LinkedIn profiel bij uitdiensttreding kan worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst”, aldus Spijkerman. “Wat doe je al je een LinkedIn uitnodiging krijgt van een klant van je oud werkgever? Accepteren kan gevolgen hebben als je een relatiebeding hebt met je oude werkgever.”

‘Now media’

Social media wordt ‘now media’. Dat is het statement waar Jonas van der Wende, social media coordinator bij bij EVO, het congres mee eindigde. “Social media is iets wat niet meer weggaat. Het is realtime en daarom van grote waarde voor een organisatie. In de praktijk is het raadzaam om goed op te letten dat je als organisatie niet teveel gaat zenden. Datgene wat je graag wilt vertellen wordt niet altijd goed opgepakt. Het moet de doelgroep echt raken. Dat kunnen onderwerpen zijn waar je dat in eerste instantie niet van zou verwachten, bijvoorbeeld roken in de cabine van de vrachtauto.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels