artikel

Nieuw logistiek concept voor Asito

Logistieke dienstverlening

Asito is als onderdeel van de ADG dienstengroep één van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. De schoonmakers op locatie hebben een grote verscheidenheid aan materialen tot hun beschikking, welke allemaal snel en efficiënt moeten worden geleverd door Asito Logistic Services (ALS) in Almelo. Binnen dat leverproces is ruimte voor verbetering. Asito heeft een nieuw logistiek concept bedacht, waarbij op objectniveau wordt uitgeleverd.

Nieuw logistiek concept voor Asito


– tekst van Gordian –

Van oudsher is de logistiek van Asito georganiseerd rondom haar 50 vestigingen. Voorheen plaatsten deze vestigingen één keer per maand een bestelling bij ALS. ALS leverde vervolgens op basis van een vast rittenschema één maal per maand bij elke vestiging een bestelling af. De verantwoordelijke schoonmaker, objectleiding genoemd, reed vervolgens naar het vestigingsmagazijn om de benodigde materialen en middelen op te halen en leverde die vervolgens op de locatie (het object).

Tekortkomingen in oud concept

In dit proces was de objectleiding erg veel tijd kwijt met logistieke activiteiten. Daarnaast was er sprake van aanzienlijke lokale voorraden en een gebrek aan inzicht in de kosten van materiaal- en middelenverbruik. Als onderdeel van een grootschalig verbeterprogramma heeft Asito het logistieke concept voor de bevoorrading van materialen en middelen drastisch gewijzigd.

Nieuw concept verlaagt kosten en verbetert dienstverlening

Essentie van het nieuwe concept is dat er vanuit het centrale magazijn in Almelo op objectniveau uitgeleverd wordt. Daarvoor is het land verdeeld in vijf geografische regio’s. In het centrale magazijn in Almelo worden elke werkdag de leveringen voor één HUB verzameld en in kratten op rolcontainers verpakt. Elke dag van de week belevert ALS vervolgens één van de vijf HUB’s met de objectleveringen voor die week. Vanuit de HUB verzorgt de logistiek medewerker elke week de distributie naar de objecten.

Voordelen van dit nieuwe concept zijn:

–       Verlaging van voorraad in de keten door het opheffen van decentrale vestigingsmagazijnen.

–       Minder misgrijpen op de schoonmaaklocaties.

–       Reductie van het verbruik van materialen en middelen.

–       Minimalisatie van logistieke werkzaamheden bij de objectleiding.

–       Inzicht in materiaal- en middelenverbruik tot op objectniveau.

–       Een verminderde CO2-voetafdruk (doordat een papierloos proces mogelijk wordt en het aantal gereden kilometers wordt verlaagd).

Er wordt geleverd op basis van een vooraf bepaalde vaste jaarbehoefte. Elke objectleider heeft per object aangegeven wat de jaarlijkse behoefte aan materialen en middelen is. Deze behoeftes zijn in SAP gezet in de vorm van een leverplan. Afhankelijk van het volume is bepaald met welke frequentie een object beleverd moet worden. Vervolgens zijn alle objecten in een transportplanning opgenomen.

Mobiele applicaties

Parallel aan de implementatie van het nieuwe logistieke concept heeft Asito binnen het verbeterprogramma een project uitgevoerd waarbij de objectleiders gebruik maken van de iPad en speciaal voor Asito ontwikkelde apps. Ook voor het logistieke proces is een app ontwikkeld waarin men per object de jaarbehoefte kan inzien en een incidentele bestelling kan plaatsen.

Met ondersteuning van de verschillende afdelingen en disciplines binnen Asito, alsook externe ondersteuning, is het nieuwe concept in een jaar ontworpen en geïmplementeerd. Uiteraard gaat de implementatie van een project van deze omvang niet zonder slag of stoot. Toch zijn de ervaringen tot nog toe positief.

Ervaring van magazijnchef

Magazijnchef ALS: “In het magazijn hebben we ook een grote verandering doorgemaakt. Wij leverden de vestigingen altijd aan per omverpakking op een pallet en nu leveren we per object op stuksniveau. Dat heeft tot gevolg dat we in plaats van gemiddeld 10 grote orders per dag, nu 80 tot 100 kleinere orders per dag picken. Om te zorgen dat we dit zo efficiënt mogelijk kunnen doen hebben we flowracks geplaatst, zodat we makkelijker op stuksniveau kunnen picken.” De systeemaanpassingen hebben ook impact gehad. “In plaats van 50 afleveradressen hebben we er nu 5000. Dat zijn ongeveer 30.000 levermomenten waarvoor we hier in Almelo zo efficiënt mogelijk de routes inplannen. Daarnaast zijn we veel bezig met het aanpassen en bijsturen van de jaarbehoeftes. Nu kunnen we met een druk op de knop in SAP zien welke artikelen per object besteld zijn met een horizon van twaalf maanden. Als hier vreemde dingen bij zitten, kunnen we op voorhand actie ondernemen. In de oude situatie zou dit niet aan het licht komen, omdat we geen informatie hadden op dit niveau.”

Ervaring van logistiek medewerker

Logistiek medewerker (verantwoordelijke voor het afleveren van de goederen vanaf de HUB naar de objecten): “Op basis van het verbruik in het verleden is van ieder object vastgesteld welke en hoeveel materialen en middelen per periode nodig zijn. Natuurlijk wordt dat regelmatig bijgesteld, de praktijk is nu eenmaal anders dan de theorie. Ik kom op alle panden en lever af tot in de werkkast. Ik houd zo ook het verbruik goed in de gaten. Met de nieuwe manier van bevoorraden wordt exact geleverd wat nodig is en exact op tijd. Op basis van ervaringen met het oude systeem heeft men nog wel eens de neiging om te gaan hamsteren. Men moet er hier en daar nog aan wennen dat er altijd genoeg voorraad is en dat teveel bestellen niet meer nodig is.”

Ervaring van objectleidster

Objectleidster in de Regio Zuid: “De app op de Ipad werkt fantastisch, ik hoef nog maar één keer in de veertien dagen op de vestiging te komen. Als iemand nu even iets extra’s nodig heeft, bestel ik gewoon via de iPad en wordt het op locatie bezorgd. Met de app kan ik precies zien of ik de jaarbehoefte aan materialen en middelen goed heb ingeschat.”

Ervaring van financieel directeur

Financieel directeur Stefan Govers: “De resultaten van het nieuwe logistieke concept zijn boven verwachting. Ons plan om de logistiek rondom materiaal en middelen efficiënter te organiseren, en mede daarmee het aantal logistieke bewegingen te reduceren, is relatief snel gerealiseerd. Het nieuwe concept stelt ons in staat om onze klanten nog beter van dienst zijn. Een belangrijk ander resultaat is het inzicht in en de bewustwording van ons materiaal- en middelenverbruik.  Dit inzicht in het verbruik per artikel, op objectniveau en per periode, leidt uiteindelijk tot een efficiënter verbruik. En dat is gewoonweg goed nieuws voor het milieu.”

Reageer op dit artikel