artikel

Soms gaat de logistiek van webshops te snel

Logistieke dienstverlening

Door te sturen met kortingen op basis van binnenkomende orders en op basis van vraagvoorspellingen, kunnen we zorgen dat de dagen in het magazijn gelijkmatiger verlopen. Met alle voordelen van dien. Een artikel van Kees Jan Roodbergen.

Soms gaat de logistiek van webshops te snel
webshop logistiek

Uit: Logistiek magazine mei 2013

 

Elk jaar geef ik een cursus over het ontwerpen van magazijnen. Daarin stel ik altijd de volgende vraag aan mijn studenten: “Stel je koopt een product per pallet met op elke pallet 16 dozen. Een flink deel van je klanten bestelt 15 dozen per keer. Hoe pak je dat aan in het magazijn? (1) Je zet de pallet op een picklocatie en voor een dergelijke order haal je 15 dozen uit de picklocatie. (2) Je pakt een hele pallet voor die klant en haalt daar één doos af, die je aan de pickvoorraad toevoegt.”
Inderdaad is dit een flauwe vraag, want de twee juiste antwoorden zijn: (1) Als een klant 15 dozen bestelt, stuur je toch gewoon 16 dozen op en factureert die ook. Dat is een prima optie als het om een interne bestelling binnen het eigen bedrijf gaat. Of (2) Je biedt de klant korting bij bestellingen in veelvouden van 16. Je geeft in het tweede geval dus een deel van je logistieke winst, die je kunt halen door eenvoudigere magazijnprocessen, uit aan kortingen om zo de klant over te halen jouw werk wat makkelijker te maken.

Logistieke problemen oplossen door marketinginstrumenten in te zetten dus. Het geschetste voorbeeld is echter kinderspel vergeleken met de huidige situatie in de e-commerce. Veel webwinkels maken zichzelf het leven moeilijker dan noodzakelijk is. Het begon allemaal met het idee dat consumenten hun orders absoluut binnen 24 uur moeten ontvangen. Dit is ten eerste een tamelijk Nederlands idee; in veel andere landen denkt men daar heel anders over. Wil de Nederlandse klant die snelle levering nou echt? Soms wel. En soms is 24 uur niet eens snel genoeg. Maar veel consumenten hebben in het weekend simpelweg lekker de tijd om op internet te snuffelen en bestellingen te plaatsen. Die orders veroorzaken vervolgens een flinke drukte op maandagen in de magazijnen en op dinsdagen bij de pakketbezorgers. Webwinkels die de klant laten kiezen op welke dag ze geleverd willen hebben, kunnen bevestigen dat dit verhaal waar is. Na invoering van vrije dagkeuze neemt de maandagpiek in het magazijn flink af.

Maar die piek verdwijnt ook dan niet helemaal. De afname van de piek door vrije dagkeuze wordt namelijk alleen veroorzaakt door consumenten die hun pakketje absoluut niet op dinsdag willen ontvangen en dus bewust kiezen voor een latere bezorgdag. Maar al die mensen die het niet zoveel uitmaakt op welke dag het komt, laten het gewoon op dinsdag komen. De vraag is, zou zo’n klant voor 1 euro korting ook tot woensdag hebben willen wachten? Hoeveel zou het een webwinkel waard zijn als iedere dag van de week de hoeveelheid te verwerken orders in het magazijn ongeveer gelijk is? Je hoeft dan minder flexwerkers achter de hand te hebben en je hoeft minder in apparatuur te investeren. Je maakt ook minder fouten doordat de hektiek afneemt en doordat je minder personeelsfluctuaties hebt. Dat gaat om grote bedragen.
Als we nu eens een klein deel van die grote bedragen zouden inzetten als marketinginstrument. Webwinkels gaan gericht korting bieden aan klanten die kiezen voor levering op een dag waarop de webwinkel het liefst wil leveren. In Groningen zijn we al bezig met het ontwikkelen van de methoden, nu nog een webwinkel die het aandurft om dit te gaan toepassen.

Reageer op dit artikel