artikel

AMP Logistics volgt goederen met camera’s

Logistieke dienstverlening

Logistiek dienstverlener AMP Logistics gebruikt hoge resolutie IP-camera’s voor het volgen van alle in- en uitgaande goederen. Daarmee voorkomen zij incidenten terwijl de beelden tevens worden gebruikt voor het optimaliseren van de bedrijfsprocessen.

AMP Logistics volgt goederen met camera’s


– Tekst aangeleverd door leverancier –

AMP Logistics in Utrecht werkt veel voor opdrachtgevers die het belangrijk vinden dat de producten gegarandeerd correct en tijdig bij hun klanten worden afgeleverd. Zoals de bankpas voor een online geopende rekening, inclusief het controleren van de legitimatie en ondertekening van de bijbehorende documenten. Maar ook het afleveren van mobiele telefoons met de verdere afhandeling van het telecomcontract en zonder beschadigingen bezorgen van breekbare producten voor online warenhuizen. AMP Logistics bezorgt o.a. voor ABN AMRO, Bijenkorf, Coolblue en T-Mobile. “Pakketten bezorgen lijkt op het eerste gezicht een makkelijke en standaard dienstverlening maar is dat in veel gevallen niet”, zegt commercieel directeur Koos Verhave. “Omdat er in grote volumes teveel pakketten beschadigd of zoek raken, komen bedrijven voor kritische bezorgprocessen naar ons toe. Dat zijn niet alleen waardevolle producten zoals mobiele telefoons en andere elektronica, maar ook reparatie- en vervangprocedures waarvan de responsetijd belangrijk is voor het imago van onze klanten. Voor die behoefte zijn wij in 1999 gestart met het verschil maken in de beleving van logistiek voor onze klanten, inclusief de administratieve verwerking van persoonlijke en vertrouwelijke documenten. Maar ook met bezorgen op afspraak, door een vriendelijke en betrokken chauffeur. Om dat verschil te kunnen blijven waarmaken, werken wij met veel vaste medewerkers en in drukke periodes met vaste oproepkrachten.”

 

Processen optimaliseren

Voor het monitoren van alle ontvangen en te verzenden goederen gebruikt AMP Logistics net als andere logistiek dienstverleners een ‘sluitende’ track & trace oplossing. Omdat een beeld zoals iedereen weet meer zegt dan 1000 woorden, heeft men als aanvulling daarop gefaseerd geïnvesteerd in hoge resolutie digitale camera’s. “Ik heb Ralf Hinkel, de CEO en oprichter van Mobotix, al in 2000 op een Duitse beurs ontmoet”, vervolgt Verhave. “Daarbij ben ik onder de indruk geraakt van de mogelijkheden om beeldopnames als digitale data binnen je bedrijf te gebruiken en voor sommige toepassingen ook met klanten te delen. Omdat wij alleen met vertrouwde vaste medewerkers werken, zijn de camera’s vooral aangeschaft om zoveel mogelijk transparantie richting klanten te kunnen bieden en te monitoren waar onze bedrijfsprocessen nog te verbeteren zijn. In het magazijn hangen een aantal 180º M22’s en buiten het gebouw D12’s met infrarood bewegingsdetectie en sinds kort ook het T24-deurstation. Via de binnencamera’s kunnen wij alle in- en uitgaande goederenstromen en sorteerbewegingen duidelijk volgen en die mate van transparantie waarderen onze klanten zeer. Uiteraard voorkomen ze door hun preventieve werking ook mogelijke incidenten. De buitencamera’s maken deel uit van onze complete oplossing voor toegangscontrole en het voorkomen van inbraken. Verder verhogen ze de veiligheid van al onze chauffeurs en andere medewerkers bij hun vertrek en aankomst bij het bedrijf.”

 

Praktijkervaringen

AMP Logistics heeft inmiddels zo’n vier jaar ervaring met de eerste Mobotix-camera’s en onlangs nog geïnvesteerd in een nieuwe T24 voor toegangscontrole. Daarmee kunnen zij voortaan niet alleen van bovenaf zien wie er aanbelt en voor de deur staat, maar ook op ooghoogte van muur tot muur kijken of de juiste persoon wordt binnengelaten. “Sinds wij de camera’s gebruiken zijn er geen noemenswaardige incidenten meer voorgevallen”, concludeert Verhave. “Die preventieve werking is ook waardevol, omdat je als bedrijf het liefst zonder problemen zo goed mogelijk je diensten wilt verlenen. Wat de logistieke processen betreft, hebben wij mede op basis van de cameraopnames al een keer de indeling van het magazijn veranderd, om efficiënter te kunnen werken. Uiteraard zijn al onze medewerkers op de hoogte van het hoe en waarom van de monitoring met camera’s. Omdat het IP-camera’s zijn, zijn ze eenvoudig in een bestaand netwerk op te nemen. Wij hebben daar Innocam uit Leiden voor ingeschakeld, omdat het voor ons slechts facilitaire hulpmiddelen zijn die zonder er omkijken naar te hebben altijd moeten functioneren. Dat is bij Mobotix zeker het geval, want die zijn met de meegeleverde videosoftware eenvoudig zelf te bedienen en te beheren. Tenslotte hebben wij er in al die jaren nooit een storing aan gehad en hoeft er ook geen onderhoud aan te worden uitgevoerd.”

Reageer op dit artikel