artikel

John Arts, hoofd Logistiek Interlogica

Logistieke dienstverlening

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? Dit keer aan het woord John Arts, hoofd logistiek bij Interlogica, de logistiek dienstverlenende dochter van het Koninklijke Reesink-concern uit Apeldoorn. Arts: “Crisis houdt in dat er serieus gepresteerd moet worden.”


John Arts, hoofd Logistiek Interlogica
John Arts

 

 "We hebben de afgelopen jaren met ons dc grote stappen gemaakt"

 

Wat merk jij van de crisis?

"Voor ons betekent dat er binnen de organisatie hier en daar gesneden en bezuinigd moet worden. Dat betekent dat er concreet gepresteerd moet worden zonder ellenlange discussies te voeren. Belangrijkste vind ik echter dat we, na een paar tumultueuze jaren over de bezwaren rondom onze vestiging hier op de Ecofactorij in Apeldoorn, nu eindelijk rust in de tent hebben."

 

Zijn er nog investeringplannen?

"We investeren met de rem erop. Bij de directie kregen we het afgelopen jaar nog veel gedaan. Nu kunnen we veel minder doen als gevolg van de crisis. De investeringen die we wel doen zijn klein en beperken zich bijvoorbeeld tot de aanschaf van praktische gprs-handscanners voor onze vrachtwagenchauffeurs. Wat nu nog niet nodig is, stellen we uit naar 2010."

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"Door als hoofd logistiek dichter op de operatie te zitten dan voorheen. Tot 2008 was ik voornamelijk bezig met het oplossen van de kinderziektes in ons nieuwe deels geautomatiseerde magazijn en het samenvoegen van de verschillende magazijnoperaties binnen het concern. Nu ben je vooral bezig om ter plekke oplossingen te vinden. Tijd voor het maken van een uitgebalanceerde oplossing is er niet omdat ook wij te maken hebben met opdrachtgevers die steeds kritischer worden."

 

Wat staat bij jullie continu op de agenda?

"We hebben de afgelopen jaren met ons dc grote stappen gemaakt. Waar we nu continu mee bezig zijn is het finetunen van de hele operatie. Het gaat dan vooral op het gebied van het ontsluiten van tracking en tracing informatie naar onze klanten via een centrale website. Voornaamste is dus nu om alles af te maken wat we in het verleden in gang hebben gezet. Als onze operatie klaar is, zijn we in de toekomst niet alleen in staat om als logistiek dienstverlener onze zusterbedrijven te distribueren, maar ook externe partijen."

 

Wat is je persoonlijke uitdaging?

"In 1998 ben ik al begonnen bij Reesink dat toen nog in Zutphen zat. Na een paar jaar ben ik vertrokken en in 2005 ben ik teruggekeerd om af te maken wat ik toen min of meer in gang had gezet. Dat kostte mij al met al drie tot vier jaar. Ik ben nu zelf toe aan een nieuwe uitdaging. Dit is dan ook mijn laatste operationele job. Je wordt namelijk in die rol flink geleefd en moet continu bereikbaar zijn. In mijn volgende functie ambieer ik een directiefunctie binnen een logistiek bedrijf of een rol op het vlak van consultancy en advies. Daar ben ik geknipt voor met twintig jaar ervaring binnen de logistiek."

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

"Alles is leuk anders blijf je dit werk niet doen! Het is soms alleen lastig als je beslissers, die meestal weinig verstand hebben van logistiek, wilt laten betalen voor een investering. Maar daarin zie ik juist ook weer een uitdaging om ze te overtuigen van het nut van de investering. Waar ik eigenlijk het meeste plezier uithaal, is dat ik succesjes kan behalen uit kleine dingen als bijvoorbeeld een aanpassing in de software, waardoor we nog efficiënter kunnen werken."

 

Reageer op dit artikel