artikel

Handel: Contact met China moet beter

Logistieke dienstverlening

Amsterdam heeft de contacten met China flink aangehaald. Behalve een nieuwe containerlijndienst met China die de haven aandoet, gaat ook de Europese overslag van Chinees automerk JMC hier gebeuren. Toch moeten havenontwikkelingen met China voortvarender worden opgepakt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 9 september 2005.

Dat was de tendens tijdens het Havencongres 2005, dat in het teken stond van de logistieke kracht van Amsterdam voor China. Azië is drijvende kracht van de groeiende zeehandel. Sinds 1982 groeit containeroverslag jaarlijks met 9 procent, vooral door Azië. China is goed voor 45 procent van de importen in Azië en is in miljoenen tonnen overslag Japan al voorbij gestreefd.

Amsterdam wil graag Chinese business binnenhalen. Extra stimulans is de nieuwe China lijndienst van de Grand-Alliance die vanaf Shanghai ook de Amsterdamse Ceres Paragon terminal aandoet en die aanvullende binnenvaart- en raildiensten trekt.

Bovendien werd bekend dat Peter Bijvelds, Europees importeur van Chinees automerk JMC (Jianling Motors Company), de Koopman Car Terminal gaat gebruiken voor Europese overslag. Het gaat maandelijks om drie- tot vijfhonderd terreinauto’s, die voor de neus van haven Antwerpen zijn weggekaapt.

Recordjaar

Staatssecretaris Karien van Gennip van EZ vertelde dat het goed gaat met de Amsterdamse haven. “2004 was een recordjaar en voor 2005 zijn de signalen eveneens goed.” Dit jaar komt een nieuw record in zicht. Vergeleken met het eerste halfjaar van 2004 werd in dezelfde periode van 2005 anderhalf miljoen ton (+4 procent) meer overgeslagen. Volgens Van Gennip is het behoud van Nederlands gatewaypositie van nationaal belang. “Om onze positie als logistiek knooppunt te bestendigen, moeten we de arbeidsmarkt flexibiliseren, bereikbaarheid verbeteren en snellere, slimmere logistieke systemen ontwikkelen.”

“Nederland beseft onvoldoende hoe hard het internationaal gaat”, aldus Amsterdams burgemeester Job Cohen. “Amsterdammers worden qua pragmatisme de Chinezen van Europa genoemd. Dat pragmatisme moeten we aanwenden om aansluiting te zoeken bij de snelle Chinese ontwikkelingen.”

Ed Sinke, directeur van werving/selectiebureau Aspecto Professionals, dat ook in China zit, onderstreepte het belang van netwerken en het onderhouden van relaties in China. “Amsterdam heeft dat de laatste tijd laten versloffen. Ik hoop dat de nieuwe wethouder weer een visie en strategie rond China heeft. Ga naar China en blijf er naar teruggaan.”

“Nederland en dus ook Amsterdam springt er qua vergunningen en besluitvorming binnen de EU niet gunstig bovenuit”, aldus Jan Buiter (directeur Cross Ocean en Cosco Container Lines Netherlands). “We moeten voortvarender te werk gaan”, zei Jochum Haakma, consul generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in Shanghai. “Er wordt al twaalf jaar gepraat over een tweede Maasvlakte. In dezelfde tijd bouwt China zes containerterminals. We moeten echt containercapaciteit uitbreiden, anders varen Chinese schepen door naar Hamburg of Antwerpen.”

Reageer op dit artikel