nieuws

Online tool helpt mkb-bedrijven op weg bij bundelen goederen

Ketensamenwerking 994

Bundelen van goederenstromen is voor veel bedrijven een lastige horde. Goedbedoelde bundelingsinitiatieven stranden voortijdig omdat niet de hamvraag is gesteld of bedrijven – vooral in het mkb – wel klaar zijn om te bundelen. Een recent in Venlo gelanceerde tool biedt uitkomst.

Online tool helpt mkb-bedrijven op weg bij bundelen goederen
Bart Vannieuwenhuyse, partner bij Tri-Vizor (links) en Eric Brouwers van ProSales de drijvende krachten achter een nieuwe tool waarmee mkb-bedrijven kunnen nagaan of ze klaar zijn voor horizontale samenwerking.

Het bundelen van goederenstromen door meerdere ketenpartijen (horizontale samenwerking, red.) komt vaak voort uit een duurzaamheidsambitie. Goed voorbeeld hiervan is het groeiende Lean & Green netwerk van Connekt. Desalniettemin is het niet eenvoudig om een complexe samenwerking bij het bundelen van goederenstromen te realiseren, omdat die afhankelijk is van openheid, vertrouwen en flexibiliteit tussen alle betrokkenen.

Carpooling for Cargo

Voor mkb’ers die zich willen oriënteren op het bundelen van goederenstromen, hebben de Belgische ketenregiespecialist en Tri-Vizor in samenwerking met adviesbureau ProSales onlangs de tool Carpooling for Cargo gelanceerd.

Geen hoeraverhaal over bundelen

Deze tool graaft volgens de initiatiefnemers ‘dieper naar de elementen die bepalen of een bedrijf klaar is voor bundeling van goederenstromen’. “Met dit meetinstrument kan een verantwoordelijk transport-, logistiek of supply chain manager aan de hand van 25 vragen binnen 10 minuten al een antwoord krijgen of zijn bedrijf klaar is voor het bundelen van de goederenstromen. We gaan overigens geen hoera verhaal ophangen, want de perfecte structurele vorm van horizontale samenwerking is er nog altijd niet. Daar moeten we realistisch in zijn, ondanks dat er in het verleden interessante pilots op dit gebied zijn opgezet en nog lopen”, zegt Bart Vannieuwenhuyse, partner bij de Belgische ketenspecialist, in het septembernummer van Logistiek dat deze week verschijnt.

Dialoog aangaan over bundelen

Met de carpooling tool willen Tri-Vizor en ProSales vooral de dialoog aangaan met mkb-bedrijven in zowel Nederland als Vlaanderen, zodat er serieus wordt nagedacht over de voordelen van bundelen. Vannieuwenhuyse: “Wat we nog altijd zien, is dat deze vorm van co-creatie aan veel ondernemingen voorbij gaat, terwijl het een verladende partij tal van voordelen kan opleveren.”

CO2-reductie door horizontale samenwerking

Volgens de ketenspecialist staat bovendien al lang en breed vast dat bij een geslaagde horizontale samenwerking de logistieke kosten worden verlaagd en de service naar de klant kan worden verhoogd. Naast het verlagen van logistieke kosten worden er bovendien minder (lege) kilometers gereden en vindt er CO2-reductie plaats. Met andere woorden: een ‘win’ op alle vlakken.

Tool opgezet met steun van Connekt

De Topsector Logistiek faciliteert bedrijven om hun bundel ambities te realiseren. Een van de acties die de Topsector daarvoor heeft geïnitieerd is Cross Chain Control Centers (4C). De nieuwe bundeltool, die met steun van Connekt tot stand is gekomen, pas hier binnen volgens want een mooie bijkomstigheid is dat ook duidelijk wordt gemaakt hoe de verdiensten tussen de partijen die bundelen verdeeld moeten worden.

Cross-sectorale oplossing

Volgens van Vannieuwenhuyse gaan bij veel bundelingsactiviteiten de grote dominante spelers – meestal een verlader – aan de haal gaat met de verdiensten, terwijl de logistiek dienstverlener – die het voortouw neemt – er bekaaid vanaf komt. “Daarom is ons verhaal ook omarmd door het 4C (Cross Chain Control Centers)-initiatief van Connekt en de Topsector Logistiek, omdat we voor mkb’ers een cross-sectorale oplossing bieden door in het voortraject al onderzoek te doen naar de kansen voor bundeling. Dit voorkomt dat er druk komt op bijvoorbeeld een partij binnen een ketensamenwerking. Bij veel bundelingstrajecten is dat in het verleden in het voortraject al misgegaan, waarbij in veel gevallen de logistieke partij onvoldoende werd meegenomen in de faire gain sharing.”

Lees alle ins en outs over de bundeltool in het septembernummer van Logistiek magazine of digitaal.

Nog geen abonnee?
Bekijk de aanbieding

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels