nieuws

Online matching met Quicargo gaat van start

Ketensamenwerking 1175

Met een nieuwe ronde aan crowdfunding is voldoende basis gelegd om Quicargo, de online marktplaats om leegrijden tegen te gaan, definitief van start te laten gaan.

Online matching met Quicargo gaat van start
Avishai Trabelsi

Quicargo draaide van november 2016 tot juni 2017 een soft-launch en is nu live. Inmiddels maken onder meer Jan de Rijk Logistics, Speedliner, Steenbergen, Koopman en Van Reenen, gebruik van Quicargo. Oprichter Avishai Trabelsi zegt zeven preferred vervoerders actief te hebben en daarnaast nog eens 70 andere transportbedrijven, die mee doen. Zo’n 300 bedrijven – verladers en vervoerders – hebben zich geregistreerd in de afgelopen maanden.

Minder kosten en meer inzicht

Quicargo wil transportbedrijven beter laten renderen, doordat vrachtwagens beter benut kunnen worden. Doordat vraag en aanbod van transport op het platform bij elkaar komen, dalen de inkoop- en transportkosten voor verladers. Transactiekosten van transport gaan omlaag door gebruik te maken van het platform, dat bovendien meer inzicht geeft in de echte kosten.

 

Deeleconomie ‘grote kans’ voor logistiek

De app van Quicargo stelt vrachtwagens in staat om de lege laadruimte te verkopen aan nieuwe klanten. “Op basis van onze ervaring tot nu toe kunnen daardoor in 2019 meer dan 70.000 lege vrachtwagenritten voorkomen worden. Dat komt overeen met 4.600.000 kg aan CO2-uitstoot. De transportsector profiteert hiervan, aangezien vrachtwagenritten efficiënter benut worden”, aldus Trabelsi.

Extra financiële ruimte beschikbaar

Vorig jaar haalde Trabelsi een startkapitaal uit de markt van 500.000 euro om de community te ontwikkelen, van toonaangevende logistieke bedrijven als H&S Group en Angel investeerders. Walther Ploos van Amstel is aangehaakt als adviseur, evenals Peter Sierat (voorheen TLN) en Willem Prinsen (voormalig directeur van TNT Benelux en Duitsland).

 

Nederland is nieuwe tinder van transport rijker

Onlangs is een tweede crowdfunding actie gestart met als doel om nog eens 235.000 euro op te halen. Daarvan is inmiddels 50.000 euro binnen. Trabelsi gaat het geld inzetten om de salesorganisatie op te tuigen en marketingacties te ondernemen.

Drie procent in drie jaar tijd

Over het welslagen van de onderneming heeft Trabelsi geen twijfel. “Is onze doelstelling te ambitieus? Dat hangt ervan af hoe je ambitieus definieert. We streven ernaar om in drie jaar tijd de lege laadruimte in vrachtwagens in de Benelux met drie procent terug te brengen. Een kwart van de vrachtwagens in de EU, die binnenlands transport uitvoeren, is nu compleet leeg en nog eens dertig procent is deels leeg. Dit idee komt uit de transportmarkt zelf en ik hoop dat hij ook door de markt ondersteund wordt, zodat we samen een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van CO2-uitstoot en files. Drie procent meer vrachtwagenbezetting zien we als een eerste stap in de goede richting.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels