nieuws

Pakketdienst moet bouwlogistiek efficiënter maken

Ketensamenwerking 966

De bouwsector is op dit moment volop bezig om met name de logistiek van en naar bouwplaatsen in binnensteden efficiënter en slimmer te maken. Arjan Walinga, projectleider ketensamenwerking bij brancheorganisatie Bouwend Nederland, komt nu met het idee om van een pakketdienst die leveringen doet aan bouwplaatsen in binnensteden.

Pakketdienst moet bouwlogistiek efficiënter maken

Het voordeel van zo’n bouwpakketservice is volgens Walinga dat er minder vrachtwagens in de binnensteden komen wat weer zorgt voor een reductie van zowel CO2 als fijnstof uitstoot en een vermindering van de transportkosten.

Green Deal Bouwlogistiek

Walinga komt met zijn plan voor een bouwpakketservice naar aanleiding van de Green Deal Bouwlogistiek die begin vorig week werd ondertekend door de partijen uit de bouwsector. Dat de bouwsector moet gaan nadenken over de opzet van een ‘pakjesdienst’ vloeit voort uit het feit dat een derde van alle transportbewegingen in Nederland voor rekening komt van de bouwsector. Volgens Walinga heeft dit voor een belangrijk deel te maken met het gegeven dat de logistiek in de bouwsector nog teveel per project gebeurt.

 

Summit Ketenregie 
Veel pilots op ketensamenwerking blijven steken in goede bedoelingen. Hoe werkt het wel? Wat is nodig om gezamenlijke supply chain plannen wel van de grond te krijgen?
Praat er over mee  tijdens de tweede Summit Ketenregie op 26 oktober 2017

Gemiddelde vrachtwagen gaat halfvol de stad in

Slimme aan- en afvoer van materialen op en rond de bouwplaats moet in de ogen van de projectleider ketensamenwerking bij Bouwend Nederland leiden tot meer project onafhankelijk transport. “Juist in de stad, met verschillende projectlocaties, levert dat voor het milieu en het bouwproces flinke voordelen op. De gemiddelde vrachtwagen zit halfvol, waardoor er twee keer zoveel vrachtwagens de stad in gaan dan nodig is. Dat kan dus veel efficiënter, door afstemming tussen bouwbedrijven onderling en met toeleveranciers”, zegt Walinga die zijn idee afgelopen week presenteerde op de website van Bouwend Nederland.

Niet concurreren op logistiek

Ook kan logistiek in de bouw volgens Walinga pas efficiënt en duurzaam worden georganiseerd als aan dit aspect vroegtijdig in het bouw-ontwerptraject aandacht wordt besteed. “Hoe precies, is de uitdaging van de Green Deal die we hebben gesloten. Dat kan met BIM (Bouw Informatie Model, red.). Maar bouwbedrijven met in de stad projectlocaties bij elkaar in de buurt, moeten zichzelf aanleren met elkaar te overleggen over leveringen. Dat zijn ze niet gewend. Maar logistiek moet voor iedereen maximaal gaan. Daar moet je als bedrijf ook niet op willen concurreren, want dan concurreer je op de verkeerde dingen,” aldus Walinga.

Consumentenelektronica logistiek als voorbeeld

Als voorbeeld van waar de bouw met logistiek naar toe moet, wijst hij op de consumentenelektronica-sector waarin hij eerder werkte: “Reden de DHL’s van deze wereld niet met spullen van verschillende leveranciers rond, dan zouden de tv’s die we online bestellen veel te duur worden.”

DHL ziet brood in bouwlogistiek

logistiek dienstverlener DHL is een van de tweeëntwintig ondertekenaars van de Green Deal Bouwlogistiek, die in 2020 moet resulteren in 20 procent minder transportbewegingen. Walinga: “Dat bedrijf ziet dus ook brood in bouwlogistiek. Maar wij vinden dat bouwbedrijven dit zelf zouden moeten opstarten”, zegt Walinga die ook tijdens Summit Ketenregie donderdag 26 oktober aanstaande een bijdrage zal leveren aan de themadiscussie over de nut en noodzaak van een Green Deal voor de bouwlogistiek.

TNO onderzoekt bouwpakketservice

Dat is ook een van de dingen waarom TNO op verzoek van Bouwend Nederland aan de slag gaat, met het voor de sector ontwikkelen van een bouwpakketservice. “Vooral kleinere bouwbedrijven hebben baat bij zo’n ‘standaardoplossing’.

Ook grote bouwbedrijven kunnen profiteren

Grote bouwbedrijven zijn beter in staat de logistiek binnen hun eigen organisatie te optimaliseren. Maar ook die kunnen volgens hem mogelijk nog profiteren zo’n ‘pakjesdienst voor de bouw’. Walinga: “Het transport van grote onderdelen zoals brugdelen, prefab wanden en glas, gebeurt al redelijk efficiënt. Daar is de prijs van het transport ook niet verdisconteerd in die van het bouwmateriaal.” De grote verliezen zitten nog altijd in de afbouwhoek, met het transport van zaken als gipsplaten, hang- en sluitwerk en schakelmateriaal. Walinga: “Dat zijn vaak kleinere volumes die voor veel transportbewegingen zorgen. Daar vormt logistiek nu een kwart van de materiaalprijs en dat is veel te hoog.”

Praat mee over bouwlogistiek tijdens de Summit Ketenregie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels