artikel

Hoe groot is de CO2 component in een transportopdracht?

Ketensamenwerking 508

Een nieuwe analysetool moet verladers en vervoerders inzicht geven in de CO2 uitstoot van een uitgevoerde transportopdracht. “Iedereen beschikt wel over data, maar kun je er ook wat mee?”

Hoe groot is de CO2 component in een transportopdracht?
Mischa van den Berg

Mischa van den Berg (44) is warm pleitbezorger van een nieuw tool genaamd Lean Analytix. Hij is manager customer service en operational freight van Refreco in Maarheeze. Connekt brengt het hulpmiddel op de markt binnen het kader van het Lean & Green programma; ook niet deelnemers mogen er mee aan de slag. Daar doen ze verstandig aan volgens Connekt. Het is verbazingwekkend hoe weinig verladers en vervoerders na afloop van de vervoersprestatie kijken wat het transport heeft gekost (opgebracht) en tegen welke CO2 uitstoot. Lean Analytix geeft op basis van een beperkt aantal basisgegevens daar wel een goed beeld van, zo hebben inmiddels tachtig bedrijven in de testfase ervaren. Dat geldt voor zowel verladers als vervoerders. De crux zit in het simpelweg koppelen van ladinggegevens, vertrek- en aankomstadres (postcode) en brandstofverbruik. Dat kan voor Europees wegvervoer, maar ook intermodaal vervoer inmiddels en zelfs wereldwijde transporten. Maar ook voor de warehouse-activiteiten.

Waarom ga je als verlader niet te rade bij je logistiek dienstverlener?

“Nou, zo gemakkelijk gaat dat meestal niet. Wat je kunt krijgen zijn algemene gegevens over uitgevoerde transporten en het dieselverbruik. De kracht van Lean Analytix is, dat je met relatief weinig input een hele variatie aan analyses kunt doen per transport, per regio of per afnemer. Op het niveau afleveradres kun je zien hoe de prestatie is geweest. Een vervoerder kan die informatie niet geven. Daarnaast is het tool ook heel simpel in gebruik met mooie grafieken die veel inzicht geven. Wat zijn de twintig beste en de twintig slechtst presterende adressen? De rekenmodule is van oorsprong bedacht om bedrijven te helpen bij het behalen van hun Lean and Green doelstellingen. Zo hebben wij de tool ook leren kennen, omdat we als Refresco dachten dat 20 procent CO2 reductie niet haalbaar was. De analyse gaf exact dit inzicht, gebaseerd op een benchmark met vergelijkbare bedrijven. Leden van het programma kunnen een paar keer per jaar gratis gebruik maken van Lean Analytix.”

Maar is dit toch niet iets voor vervoerders?

“Dit is voor allebei interessant. Het meten van efficiency en uitvoeren van analyses van de geleverde prestatie is niet erg gebruikelijk in de sector. Iedereen beschikt over data, maar velen weten niet wat ze er mee zouden kunnen doen. Je kan wel voor jezelf rekensommetjes gaan maken, maar dat schiet niet op. Bovendien zullen vervoerders minder snel genegen zijn om de vinger op de zere plek te leggen. Zo hebben wij besloten om voor een klant met een dc voor langzaamlopers over te stappen op groupagevervoer. Want ik kan nu precies zien hoe ik presteer als verlader op een bepaalde vervoersstroom. Vervoerders hebben een bedrijf te runnen. Hij is wel bereid om data te leveren, maar niet altijd de bijbehorende analyse. Dat doen wij wel, niet maandelijks maar paar keer per jaar. Veel vaker is niet nodig, omdat we met vaste dienstverleners werken op basis van langdurige samenwerking.”

Is alle relevante data wel voldoende beschikbaar?

“Nee, niet altijd. Daarom zijn er ook meerdere niveaus in Lean Analytix. Sommige gebruikers hebben te maken met havenoverslag in een Afrikaans land en aanvullend binnenlands vervoer. Dan zijn de verbruiksgegevens niet zomaar even opvraagbaar. In dat geval werk je met aannames. Dat is niet ideaal, maar wel beter dan niets. Voor een deel van het transport heb je de data goed in beeld. Later kun je proberen de juiste gegevens alsnog te achterhalen voor de rest. Gelukkig zijn binnen Lean and Green steeds meer gegevens beschikbaar, die het mogelijk maken om de aannames met kengetallen ook steeds zuiverder te krijgen.”

Wat levert het gebruik van Lean Analytix op?

“Voor ons zit het grootste deel van de CO2 footprint in transport, dus daar concentreren we ons op. Het heeft er al toe geleid, dat we nu nadrukkelijk – maar mogelijk ook in samenwerking met andere verladers – nadenken over het verschuiven van weg naar binnenvaart voor aanlevering richting zeehaven. Maar we gaan nu ook kijken naar het optimaliseren van onze magazijnen. Daar kunnen we nu nog minder goed een nulpunt bepalen, om te zien welke verbeteringen haalbaar zijn. Lean Analytix beschikt ook over een module die warehousing activiteiten analyseert. Zowel voor een tamelijk basic toepassing – simpelweg op energieverbruik en opslagvolume op hoofdlijnen – maar  met meer diepgang voor diepvries dc’s bijvoorbeeld of voor overslagterminals. Voor hen is een plusvariant van de tool beschikbaar, die veel verder gaat en per klant of per pallet de CO2 uitstoot van de warehouse activiteit kan bepalen. Ook dit onderdeel is live, maar voor een deel nog in ontwikkeling.”

Lees ook: Koplopers nemen afstand in duurzaamheid

Reageer op dit artikel