nieuws

Online consumenten willen liever snelle dan goedkope levering

Home

Online consumenten maken zich tijdens het bestellen geen zorgen over de bezorging. Wel bestaat er tijdens de leveringen veel ergernis. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Europhia Consulting naar het consumentengedrag omtrent de bezorging van online gekochte producten.

Online consumenten willen liever snelle dan goedkope levering
Online consument wil liever snelle dan goedkope levering

Meer dan 1.200 consumenten zijn voor het onderzoek geïnterviewd. Er konden volgens Europhia verrassende conclusies worden getrokken.

 

Snel

Consumenten maken zich tijdens hun aankoop vooral zorgen of de online-betaling wel veilig is. Men maakt zich nauwelijks zorgen om een juiste bezorging van het koopwaar. Volgens het onderzoek vindt de consument dat een goede bezorger op korte termijn kan leveren en dat het goed aankomt. De korte termijn is in dit geval belangrijker dan een levering op de afgesproken tijd. Vijftig procent van de ondervraagden wil voor deze snelle levering wel extra betalen.

 

Bezorging

De meeste online shoppers laten hun koopwaar doordeweeks thuis bezorgen. Dit is een opvallende conclusie in het rapport, omdat de meerderheid zich ook ergert dat ze doordeweeks wegens werk niet thuis kunnen zijn. Overigens geeft meer dan zestig procent van de ondervraagden aan het niet erg te vinden het aangekochte product op te halen bij een postkantoor. Vijfenveertig procent zegt een voorkeur te geven aan een mailbericht dat nog even samenvat wanneer het product bezorgd gaat worden, bijna veertig procent krijgt liever een sms’je.

 

Vragen

Het onderzoek van Europhia geeft verder antwoord op vragen over de voorkeuren, verwachtingen en eisen van de online consument. Enkele vragen zijn:

 

  • Hoe kunnen online verkopers verzekeren dat de consument volledig tevreden zal zijn, terwijl deze bedrijven vaak de bezorging uitbesteden aan een postorderbedrijf of koerier?
  • Wat verwachten consumenten wat betreft de bezorging van de online aankopen?
  • Hoe zouden bezorgingsbedrijven zichzelf moeten posistioneren om deze markt optimaal te kunnen bedienen? Hoe kan de technologie hierbij helpen?

 

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden…

 

 Lees ook:

Reageer op dit artikel