nieuws

Meer aandacht voor waardeketen bedrijfsleven

Home

Managers in het bedrijfsleven moeten beter omgaan met de ‘waardeketen’ waar hun bedrijf deel van uitmaakt dan ze op dit moment doen. Deze stelling maakt deel uit van de rede van prof. dr. Joris van de Klundert, die hij vrijdag 20 april uitspreekt aan de Universiteit van Maastricht. Hij aanvaardt daarmee de bijzondere leerstoel ‘Value Chain Optimization’ aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde.

Meer aandacht voor waardeketen bedrijfsleven
Joris van de Klundert

Doordat bedrijven op dit moment vooral intern gericht zijn bij het optimaliseren van hun processen, boeken ze soms ondanks hun inspanningen slechte resultaten voor zowel aandeelhouders als klanten. Wanneer ze bij het ‘optimaliseren van hun waardeketen’ ook de omringende spelers betrekken, kan er nog een wereld gewonnen worden in het creëren van waarde, zo stelt prof. dr. Joris van de Klundert in zijn oratie.

 

Werking van waardeketens

‘Value Chain Management’ draait om het tegemoetkomen aan of overtreffen van de verwachtingen van klanten en aandeelhouders. Volgens Van de Klundert een zeer actueel onderwerp in het licht van bijvoorbeeld de recente perikelen bij Albert Heijn en Laurus. Zijn onderzoek bestudeert de werking van waardeketens en hoe hun functioneren kan worden verbeterd. Door problemen uit de praktijk terug te brengen tot wiskundige modellen, kunnen ze met wiskundige optimaliseringtechnieken worden opgelost.

 

Leverancier van de leverancier

Waardeketens bestaan vaak niet uit eenvoudige lineaire lijnen, maar uit een netwerk van bedrijven, waarin ook de leverancier van de leverancier en de klant van de klant een rol spelen. Van grond tot mond, maar ook van beurs tot kassa. Deze complexe waardeketens worden slechts zelden begrepen, en daardoor vaak ook niet goed meegewogen in managementbeslissingen. ‘Value Chain Optimization’ staat volgens de hoogleraar dan ook nog in de kinderschoenen, terwijl de tijdsgeest er meer dan klaar voor is.

 

Dell

Een voorbeeld van een bedrijf waarvan met betrekking tot ‘Value Chain Optimization’ veel te leren valt is computerleverancier Dell. Dell wist haar waardeketen zo te structureren dat ze haar klanten en aandeelhouders tevreden stelde, en de concurrentie van de troon stootte. Maar ook Dell ontsnapt niet aan de wetten van de waardeketen. Zij moeten blijven vernieuwen om niet zelf ook ingehaald te worden. Volgens Van de Klundert onderstreept dit nog eens dat goed onderzoek en onderwijs op dit gebied van groot belang is.

 

Reageer op dit artikel