nieuws

CAO-overleg beroepsgoederenvervoer hervat

Home

De vakbonden en werkgevers in het beroepsgoederenvervoer gaan opnieuw praten over een nieuwe cao. Deze onderhandelingen liepen onlangs nog vast.

De bonden legden toen de schuld van het mislukken van de gesprekken bij de werkgevers, die het overleg afbraken. Volgens de bonden hebben de werkgevers nu enkele pijnpunten van tafel gehaald. Dat geeft hun het vertrouwen dat een akkoord te bereiken is.

Sector niet klaar
De bonden en de werkgevers hebben minister Peijs van Verkeer in een brief laten weten dat de sector op dit moment nog niet klaar is voor een werkweek van maximaal 48 uur. Nederland is verplicht de 48-urige werkweek in de transportsector in te voeren op grond van Europese regels. Nu maken chauffeurs vaak veel meer uren. Zij zouden er door verkorting van de werkweek fors in inkomen op achteruitgaan. Werkgevers en vakbonden pleiten in de brief aan Peijs voor een onderzoek naar de gevolgen en naar manieren om die op te vangen. Zij stellen voor dat voor een periode van vijf jaar gemiddeld 55 uur per week mag worden gewerkt. Wel kunnen individuele werknemers kiezen voor maximaal 48 uur.

Zwaar teleurgesteld
De bonden waren voorheen zwaar teleurgesteld omdat de werkgevers zouden weigeren inhoudelijk te onderhandelen. Zij zouden volgens de bond vasthouden aan hun voorstellen waarbij werknemers gemiddeld 650 euro bruto per maand minder gaan verdienen. Ook vorig jaar mislukte het cao-overleg. De werknemers kregen volgens de bonden voor het laatst in 2003 een salarisverhoging.

Reageer op dit artikel