nieuws

Onderzoek MBS-Navision: maatwerk slecht gedocumenteerd

Home

De gemiddelde kwaliteit van de implementaties en het gebruik van MBS-Navision ligt ver onder de mogelijkheden. Dat blijkt uit onderzoek dat Pricewaterhousecoopers Accountants onder zijn MBS-Navision-gebruikende klanten deed. ‘Het MKB standaardiseert steeds meer en het aantal verschillende systemen neemt af.

Navision is zeer populair en steeds meer leveranciers baseren hun nieuwe sofwareversies hierop, zoals Kraan en het failliete Improve dat nu van Watermark is’, vertelt Wim Hutten van Pricewaterhousecoopers Accountants.

Microsoft BS hanteert voor MBS-Navision een indirect distributiemodel. Dat wil zeggen dat potentiële klanten de software niet bij Microsoft zelf kunnen kopen, maar daarvoor terecht kunnen bij een van de 45 partners. ‘MKB-bedrijven zijn veelal van mening dat hun bedrijfsprocessen uniek zijn en roepen daarom veel maatwerk af’, zegt Hutten. Uit de manier waarop partners dit maatwerk implementeren, blijkt het verschil in kwaliteit van de partners. Het blijkt dat maatwerk regelmatig slecht gedocumenteerd wordt en soms zelfs onnodig gemaakt. ‘We kwamen voorbeelden tegen waar maatwerk voor projectadministratie was ontwikkeld, terwijl standaard Navision of add-ons dit ondersteunen. In een ander geval waren er aanpassingen in de standaard Navision-laag, de zogenoemde W1-laag, gemaakt om een bepaald principe van voorraadwaardering dat niet standaard in Navision zit, te ondersteunen. De aanpassingen waren echter in strijd met de ontwikkelvoorschriften’, illustreert Hutten. Documenten die niet volgens de regels van Microsoft BS gedocumenteerd worden, vormen volgens hem een extra probleem als bij een upgrade blijkt dat de ontwikkelaars ervan niet meer in dienst zijn bij de partner.

Reageer op dit artikel