nieuws

Integratie traileras en veersysteem

Home

Leverancier van trailerassen DaimlerChrysler (DC) onthult een traileras waarvan de componenten zijn geïntegreerd met het veersysteem. Het aslichaam en de veerhand zijn versmolten. De in Kassel gevestigde assenfabrikant hoopt op die manier gewicht te besparen voor de klant en voor zichzelf natuurlijk productiekosten. Verder is de as volgens DC goedkoper voor de vervoerder.

‘Durable Compact Axle’ (DCA) is de naam van de nieuwe, geïntegreerde as van DaimlerChrysler. Na in de tweede helft van de jaren negentig assen te hebben aangeboden in combinatie met Hendrickson veersystemen, en later ook met Weweler vering, is DaimlerChrysler nu toch zover gegaan om zelf iets geheel nieuws te ontwikkelen. Daarbij heeft men geprobeerd om wezenlijke onderdelen weg te laten en die te vervangen door een compleet nieuw aslichaam.

Compacte constructie
Het resultaat is een compacte constructie, die er elegant uitziet. Het aslichaam is hol uitgevoerd en DaimlerChrysler drukt ons op het hart dat met een dunne wand van het aslichaam er toch een optimale sterkte en stijfheid gevonden zijn. DC claimt dat het voor het eerst is dat een traileras inclusief veersysteem, voorzien van 19,5 inch schijfrem, minder weegt dan 400 kg. Met de wijd en zijd toegepaste 430 schijf bedraagt het gewicht nog altijd een respectabele 421 kg. Woordvoerder R. Jordan van DaimlerChrysler is erg voorzichtig wanneer het gaat om het noemen van concrete gewichtsbesparingen en nog voorzichtiger op onze vraag om het prijsvoordeel, waarvan de persinformatie rept, toe te lichten. Vergeleken met eerdere constructies van DaimlerChrysler, ziet de DCA er veel compacter uit. De praktijk moet, talloos veel testkilometers ten spijt, uitwijzen of de constructie doet wat DC belooft.

Reageer op dit artikel