nieuws

SAP wil klanten laten upgraden

Home

Softwareleverancier stopt per januari 2004 met de verdere ondersteuning van R/3, versies 3.1i, 4.0b, 4.5b en 4.6b binnen normale onderhoudsplannen. Dit raakt de helft van de SAP-klanten, die voor deze versies minder worden ondersteund. Op deze manier hoopt het bedrijf dat klanten upgraden naar de nieuwere R/3 Enterprise, wat gezien het belang van de software voor de bedrijfsvoering voor de hand zou liggen.

Deze betrokken versies zijn tussen 1998 en 2000 geïntroduceerd. Er kan een speciaal ondersteuningscontract worden afgesloten waarbij nog wel enige ondersteuning kan worden gekregen, maar aanpassing van BTW-tarieven en oplossen van bugs worden niet meer uitgevoerd. Ook is de supportafdeling minder toeschietelijk om problemen met deze versies op te lossen.

SAP wordt vaak ingezet voor bedrijfskritische databehandeling door het hele bedrijfsproces heen. Een mindere ondersteuning heeft daarmee directe impact op de resultaten van de ondernemingen. Bedrijven zijn niet geneigd om risico te lopen met deze essentiële toepassingen.

Upgraden dus. Voor bedrijven kan dit een grote kostenpost met zich meebrengen. Accenture heeft berekend dat het gemakkelijk een jaar kan kosten en kosten met zich meebrengt op gebied van management, nieuwe hardware en software en trainingen voor betrokken medewerkers.

Het stoppen van ondersteuning van een softwareproduct wordt vaak gebruikt om inkomsten te genereren uit massale upgrades of het besparen van kosten door dure ondersteuning voor oudere versies. De klanten zijn echter terughoudend te investeren in nieuwe versies door de hoge (ook bijkomende) kosten en de mindere eigen resultaten.

Deze boodschap treft overigens niet alleen SAP-klanten, ook Oracle wil de ondersteuning voor oudere versies na volgend jaar stopzetten.

Reageer op dit artikel