artikel

Ik stel me volstrekt niet op als autoritaire manager

Home

Als relatieve outsider werd Duco Buijze, directeur operations van Lekkerland, in de Van Nelle Ontwerpfabriek in maart uitgeroepen tot Logistiek Manager van het Jaar (LMvhJ) 2009. Buijze denkt dat hij zijn titel mede te danken heeft aan zijn brede ervaring en een ijzersterk optreden op de finaledag.

Ik stel me volstrekt niet op als autoritaire manager
Duco Buijze Lekkerland

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2010.

Hoe kijk je terug op de verkiezing?

Ik kijk ik er met heel veel plezier op terug. Wat mij vooral opviel, was de professionele wijze waarop de LMvhJ-verkiezing is georganiseerd. De spanning begon eigenlijk gelijk al in augustus vorig jaar, toen ik gevraagd werd mij te nomineren. De vraag was ook of ik direct een vragenlijst wilde insturen met daarbij mijn cv. Ik weet overigens tot op de dag van vandaag niet wie voor mijn aanmelding verantwoordelijk is, maar bij deze voor diegene die dit op zijn of haar geweten heeft: hartelijke dank daarvoor!

 

In oktober werd ik gebeld door juryvoorzitter Theo Heemskerk dat ik bij de laatste vijf kandidaten zat; het werd toen wel een beetje spannend. De hele verkiezing is geen platte sms-wedstrijd waarin het publiek bepaalt wie het beste is, maar juist eentje waar een vakjury heel gedegen te werk gaat om te komen tot de uiteindelijke winnaar. Vooral het jurybezoek aan Lekkerland, de 360 graden analyse en de presentatie op de Logistica zijn toch momenten in het traject geweest waar bij mij weer het ouderwetse examengevoel naar boven kwam. Op die momenten moet je namelijk weg uit je veilige comfortzone.

 

De 360 graden analyse is voor mij zonder meer een verrijking geweest omdat ook collega’s uit je team je beoordelen. De Logistica-presentatie op een groot podium gaf mij ook een erg goed gevoel. Ik kreeg goede feedback op mijn optreden en de waardering kwam er ook, toen bleek dat ik als één na beste uit de bus kwam van de in totaal toen nog vijf genomineerde logistiek managers. Ik deed nadien wel luchtig over het feit dat ik tot de laatste drie genomineerden behoorde, maar hoe dichter bij de finaledag ik kwam hoe meer ik het gevoel had: nu moet het gebeuren, dit is een eenmalige kans om te winnen. Ik merkte datzelfde gevoel overigens ook bij mijn collega-kandidaten Frans van den Boomen (Mars Nederland) en Ton François (Van Gansewinkel). De concurrentie tussen ons op de finaledag zelf was ook gezond, moet ik zeggen.”

 

Je was niet de uitgesproken favoriet

“In de poll op Logistiek.nl vooraf aan de finale ging meen ik bij zestig procent van de stemmers overduidelijk de voorkeur uit naar Frans van den Boomen. Ton en ik moesten het allebei doen met twintig procent. Ik denk dat het onderwerp Green Order van Frans bij veel mensen goed in de oren klinkt. Die van Ton en mij waren wellicht wat algemener van aard, waardoor ze misschien minder tot de verbeelding spraken. Ik heb mijn overwinning mede te danken aan de eindsprint die ik op de finaledag heb ingezet. En dan doel ik vooral op mijn presentatie, die vormde het laatste puzzelstukje voor de zege.”

 

De jury zegt: je bent ‘mensgericht’, hoe doe je dat?

“Lekkerland heeft sinds mijn komst tien jaar geleden veel stappen gemaakt. Dit bedrijf heeft zich ontwikkeld van traditionele grossier tot een professionele logistiek dienstverlener. De reden voor deze verandering is het feit dat ik vond en nog altijd vindt dat we als logistiek dienstverlener over de volle breedte beter, goedkoper en kostenbewuster kunnen opereren zonder dat dit ten koste gaat van onze klanten. Om dat te realiseren moet je direct beleid ontwikkelen, waarin je je mensen mee moet zien te krijgen. Ik heb mij binnen dit veranderingsproces niet opgesteld als een autoritaire manager. Wat ik vooral wilde weten, is wat mensen bijvoorbeeld drijft bij het vertonen van minder goed gedrag. Hoe draai ik dat om zodat ze toch uiteindelijk zelfstandig hun verantwoordelijkheid nemen. Ik vind ook dat mensen bereid moeten zijn om de competitie onderling met elkaar aan te gaan zonder dat ze elkaar de tent uitvechten. Dit moet plaatsvinden in een plezierige sfeer met daaraan gekoppeld een gezonde dosis humor. Belangrijk in zo’n proces is verder dat je je ook kwetsbaar moet durven opstellen. Overigens is deze aanpak geen ‘one man army’ actie van mij geweest, maar vooral ook het resultaat van de inzet van een club professionals met daarin zowel commerciële als logistieke –mensen.”

 

DUCO BUIJZE (48)

Functie: Director Operations Lekkerland Nederland en sinds 1 november 2009 General Manager Lekkerland Vending -Services

Opleidingen: Bedrijfskunde, Technische Universiteit Eindhoven

Werkzaam geweest als: consultant parts Logistics DAF Trucks, senior consultant distributie logistiek Berenschot, -directeur beleid en ontwikkeling Lekkerland Benelux

Warehouse: totaal 60.000 vierkante meters, verdeeld over 4 distributiecentra in Son, Waddinxveen, Meppel en Tiel

Aantal SKU’s: 10.000 op voorraad

Aantal colli per week: 2 miljoen

Aantal medewerkers : 750 in de logistiek

Privé: samenwonend met Ruud

Auto: Volvo S60

Hobby’s: reizen en voorzitter kookclub

Hoe heb je ‘commercial logistics’ laten samenvloeien?

“Ik heb die brug tussen logistiek en sales samen met mijn collega Patrick Steppe geslagen, met als uitgangspunt dat deze samensmelting moet leiden tot tevreden klanten die dankzij onze aanpak succesvol en rendabel zijn. Dat realiseer je alleen als commercie en logistiek met elkaar door één deur kunnen. Je ziet nog te vaak in bedrijven dat deze twee afdelingen niet of onvoldoende met elkaar –samenwerken. Dat komt bijvoorbeeld doordat ‘logistiek’ van oudsher nog altijd heel erg wordt afgerekend op budget. Daar wilde ik graag van af, want dat leidt vaak weer tot onbegrip bij commercie en uiteindelijk wordt de klant er niet beter van. Ik ben van mening dat je deze twee afdelingen nooit tegen elkaar moet opzetten, maar ze juist met elkaar moet verbinden. Deze verantwoordelijkheid moet je dan ook op je nemen als eindverantwoordelijke.”

 

Je hebt in dat kader het fenomeen ‘salesops’ gelanceerd?

“Een keer per twee maanden houden we op vrijdagochtend in het midden van het land een sales operations (salesops) ontbijtbijeenkomst. Bij deze sessie zijn de drie dc managers en onze salesmanagers aanwezig. Eerst ontbijten we en hebben we het in een ontspannen sfeer over van alles en nog wat. Rond een uur of negen gaan we over op serieuzere zaken. Deze aanpak werkt en ik merk ook dat als deze groep mensen die direct onder de directie zit, het met elkaar eens is je als organisatie succesvol kunt opereren. Patrick Steppe zegt wel eens gekscherend tegen mij: het is gezellig samen in de helicopter, maar beneden moet het wel tot resultaat leiden. Zonder gekheid: wat wij doen met de salesops is geen hogere wiskunde. De bijeenkomst is er dan ook vooral op gericht om samenhang te realiseren tussen de fundamentele uitgangspunten van beide afdelingen. Als je daarin openstaat voor de noodzakelijke veranderingen dan kun je met elkaar een heel eind komen.”
   

Hoe zit het met de innovaties die je hebt doorgevoerd?

“De afgelopen jaren heb ik mij vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit en productiviteit van de orderpickprocessen. Zo zijn we afgestapt van het orderpicken met papieren lijsten. De orderpickers werken nu met ‘voice’ en pick-to-light en bij het aanvullen van onze picklocaties vanuit de bulkopslag zijn we overgestapt op draadloze applicaties. Dat waren grote projecten, maar we hebben, met name door de implementatie van voice, ervoor gezorgd dat de kwaliteit van het orderpicken met sprongen vooruit is gegaan, terwijl de investering relatief laag was.

 

Misschien minder zichtbaar, maar wel heel belangrijk en onderbelicht, zijn de innovaties die we hebben doorgevoerd op ICT-gebied in ons transitieproces naar logistiek dienstverlener. Als toenmalig IT-verantwoordelijke ben ik daar tot eind 2008 nauw bij betrokken geweest. We beschikken over een eigen ERP-systeem dat snel kan schakelen tussen de diverse operaties en maatwerkoplossingen voor klanten kan bieden zonder dat er allerlei bureaucratische beperkingen aan vast zitten. Ook internetzendingen vanuit onze webshop kunnen we dankzij dit ERP naadloos volgen. De moederorganisatie in Duitsland heeft eigenlijk liever dat we in Nederland overstappen op het SAP-systeem zoals dat in Duitsland gebruikt wordt.

  Tot nu toe hebben wij kunnen uitleggen dat dit voor de Nederlandse organisatie geen verbetering zou betekenen, aangezien onze organisatie anders is dan onze Europese zusterorganisaties die nog veel meer als groothandelsbedrijven opereren in plaats van als logistiek dienstverlener zoals in Nederland het geval is.”

 

Je gelooft ook in duurzame innovaties?

“Op dat gebied heb ik binnen de organisatie Binnenstadservice.nl naar voren geschoven. Dat is voor mij een aansprekend initiatief op het gebied van duurzame stedelijke distributie, want het wordt voor ons als logistiek dienstverlener steeds lastiger om in de binnensteden te komen. Ik heb dan ook gezegd dat ik mijn nek wil uitsteken voor Binnenstadservice door dit initiatief aan te bevelen bij onze klanten. Ik leg het onze klanten overigens niet op. Lekkerland geeft Binnenstadservice.nl in deze pilot een vergoeding voor de zendingen die ze bezorgen bij onze klanten. Per saldo worden we er financieel niet beter van. Maar ik ben van mening dat je van een initiatief als Binnenstadservice in de praktijk veel kunt leren. En als het werkt is het mijns inziens een lang leven beschoren zonder dat het concept afhankelijk is van allerlei overheidssubsidies. Frans kwam met Green Order, ik met Binnenstadservice. Ik denk dat we met het promoten van deze initiatieven beide vooruit lopen op de troepen. Dat is ook hard nodig, want met deze innovaties moeten we met zijn allen streven naar een duurzamere keten. Duurzaamheid en geldbesparing gaan daarbij wat mij betreft hand in hand met elkaar.”

 

Wat verwacht je van je –ambassadeursrol als LMvhJ?

“Als LMvhJ wil ik de logistieke sector een extra dimensie gaan geven. De sector heeft nog altijd een stoffig imago en wordt teveel geassocieerd met dozen schuiven en trucks. Mijn boodschap naar buiten toe is: verklein de afstand tussen de boardroom en logistiek. Bedrijven kunnen verdienen aan logistiek in plaats van dat het een kostenfactor is. Je ziet het bij Lekkerland Europa waarin logistiek tot op het hoogste niveau in de boardroom is doorgedrongen. CEO, CFO en COO zitten bij ons aan één tafel, waarmee het belang van logistiek nog maar weer eens wordt benadrukt.”

 

‘MENSGERICHTE MANAGER’

In het juryrapport van de Verkiezing Logistiek Manager van het Jaar 2009 wordt Duco Buijze getypeerd als een manager met een duidelijke visie. Buijze wordt door de jury geroemd voor het feit dat hij binnen Lekkerland logistiek heeft verbonden met commercie om zo oplossingen neer te zetten voor nieuwe klanten. Ook wordt Buijze geprezen voor zijn sleutelrol in het omturnen van zijn bedrijf van een traditionele groothandel naar een commercieel gedreven -logistiek dienstverlener. Binnen deze transitie is de operations manager van Lekkerland, stelt de jury, mensgericht te werk gegaan. Hij heeft oog voor mensen, is een teamspeler en investeert in zijn mensen. "Hij heeft dit onder meer laten zien in het op een goede manier bij elkaar brengen van de medewerkers uit de logistieke afdelingen en de commerciële afdelingen", aldus het juryrapport.

 

Buijze durft volgens de jury ook zijn nek uit te steken bij procesinnovaties zoals de samenwerking met Binnenstadservice.nl. Uit de 360 graden analyse die de jury maakte, blijkt dat hij door zijn omgeving vooral wordt gewaardeerd voor zijn capaciteiten op het gebied van het analyseren van problemen en het leiding geven. Als minpunt noteerde de jury dat hij minder ontvankelijk is voor oordelen van anderen over zijn eigen functioneren. "Daarentegen is hij wel effectief in zijn persoonsgerichte aanpak. Hij is sociaal, nieuwsgierig en heeft een probleemoplossende mentaliteit." 

 

Reageer op dit artikel