artikel

FloraHolland start grote ombouwactie stapelwagens

Home Premium

FloraHolland start grote ombouwactie stapelwagens

Bloemenveiling FloraHolland brengt vanaf deze maand de eerste omgebouwde stapelwagens in de keten op de vijf vestigingen. Er is begonnen om twee keer 135.000 stapelwagens om te bouwen naar een kar die voldoet aan alle specificaties en die, na de fusie van FloraHolland en Bloemenveiling Aalsmeer, in alle veilingspanden kan worden gebruikt.

Bloemenveiling FloraHolland brengt vanaf deze maand de eerste omgebouwde stapelwagens in de keten op de vijf vestigingen. Er is begonnen om twee keer 135.000 stapelwagens om te bouwen naar een kar die voldoet aan alle specificaties en die, na de fusie van FloraHolland en Bloemenveiling Aalsmeer, in alle veilingspanden kan worden gebruikt.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: FloraHolland   Leverancier/dienstverlener: Mieloo & Alexander
Plaats: Naaldwijk  
Branche: land- & tuinbouw   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

De klus duurt tot eind 2012. Als uitgangspunt is de stapelwagen van FloraHolland gekozen van voor de fusie. Hierop worden twee wijzigingen gedaan. "De hoogte van de koppeling wordt aangepast naar de hoogte van de huidige Aalsmeer-karren", legt Frank van der Zande (foto), projectmedewerker logistiek bij FloraHolland, uit. "Verder is het mogelijk om straks meer producten op de kar te vervoeren doordat er extra legborden op kunnen worden geplaatst."

  

Van der Zande is vanaf het begin van het project, wat zijn oorsprong vindt in september 2007, betrokken bij de aanpassingen van de stapelwagen onder de projectnaam ‘Eén uniforme stapelwagen’.

 

Voordat tot uitrol is overgegaan is er eerst een test geweest met 150 omgebouwde stapelwagens, de zogenoemde nul-serie. Van der Zande: "Deze karren zijn door het proces heen gehaald. We hebben onder meer gekeken hoe ze het op de kettingbanen doen. Er kwamen slechts een aantal kleinigheidjes aan het licht. Een sensor die niet of te vroeg werd gedetecteerd en een koppeling die niet helemaal leek aan te sluiten." Alle aanpassingen zijn nu afgerond. De vestigingen Naaldwijk, Rijnsburg,  Bleiswijk, Eelde en Venlo gaan eerst over op de omgebouwde stapelwagens, Aalsmeer volgt later. Dit omdat voor het gebruik in Aalsmeer meer aanpassingen nodig zijn.

 

De aanpak van de ombouw is als volgt. De eerste karren zullen voor de voet weg worden gemodificeerd. De laatste karren zullen meer zoektijd in beslag nemen. Verder worden er continue karren voor reparatie aangeboden en probeert Van der Zande via de onbalans tussen de vestigingen in de hoeveelheid karren te kunnen sturen die moeten worden omgebouwd.

 

"Bij iedere stapelwagen wordt gekeken naar de kwaliteit", aldus Van der Zande. "In Aalsmeer verwacht ik dat een hoger percentage van de karren wordt afgeschreven, 3.000 worden er niet gerepareerd. In totaal komen circa 23.000 karren niet in aanmerking voor ombouw, de rest kan wel worden gerepareerd."

Bij de modificatie is gekeken naar de arbotechnische kant, de kosten en de kwaliteit. Omdat de hoogte van de koppelingen wordt aangepast, moeten de trekkers ook worden aangepast. Een paar kleine veranderingen in de gebouwen zijn nodig. "Bij de Aalsmeer Shuttle moeten een aantal sensoren en 1.300 plateaus worden aangepast", aldus Van der Zande.

 

De ombouwactie gaat gepaard met een RFID-implementatie, alle karren worden bij de ombouw voorzien van een UHF-tag zodat ze straks beter kunnen worden getraceerd. De tags worden geleverd door Mieloo & Alexander.

De totale investering van het project bedraagt 80 miljoen euro die grofweg te verdelen is in 60 miljoen voor de stapelwagens en 20 miljoen voor de aanpassingen in het proces. De kosten van de RFID-tags bedragen 1 tot 1,5 miljoen euro. Twee firma’s zijn belast met de ombouw van de stapelwagens: Alcomij uit ’s Gravenzande en Hoza uit Scheemda. Beide partijen hebben de expertise gebundeld en treden als één partij op richting FloraHolland. Dit was volgens Van der Zande een vereiste. De opdrachtgever blijft nauw betrokken en helpt bijvoorbeeld met het inkopen van onderdelen in China.

Het ombouwen van de huidige FloraHolland-karren vindt plaats op de FloraHolland vestiging in Naaldwijk. De huidige Aalsmeer-karren worden omgebouwd in Aalsmeer en gedeeltelijk bij de leveranciers: Het demonteren gebeurd in Aalsmeer. Onderdelen geschikt voor hergebruik worden naar de eigen vestigingen van Alcomij en Hoza gestuurd. Terplekke worden de complexe bewerkingen gedaan. De eindassemblage vindt vervolgens weer in Aalsmeer plaats. Gemiddeld worden er 1.750 stapelwagens per week omgebouwd. Eind dit jaar wordt verwacht dat 20 tot 30 procent klaar is.

 

De betrokkenheid van de medewerkers is groot. Het projectteam bestaat uit acht personen, maar indirect zijn er 40 mensen nauw bij de ombouwactie betrokken. Van der Zande: "Er is voldoende draagvlak bij de medewerkers. De kwekers en kopers zien alleen maar voordelen. We hebben gekozen voor een open aanpak en hebben hierdoor een grote betrokkenheid weten te creëren ondanks de fuserende organisatie. Ik ben tevreden als straks de eerste stapelwagens een paar maanden zonder wanklanken door de keten heen gaan."

 

 

 

Reageer op dit artikel