artikel

Richard van den Bosch, Manager Business Processes & Warehousing Adidas International Trading

Home

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer beantwoort Richard van den Bosch een vraag van Tom Heesakkers (Gondrand Traffic) over hoe Adidas logistiek gezien snel inspeelt op de vraagveranderingen. Hij heeft een nieuwe vraag voor Gerald van den Eijnden (Molex),

Richard van den Bosch, Manager Business Processes & Warehousing Adidas International Trading
Richard van den Bosch, Manager Business Processes & Warehousing Adidas International Trading

Hoe responsief is Adidas logistiek gezien?

"Time to market" is een belangrijk gegeven bij vele bedrijven; ook bij Adidas. Momenteel ligt de focus op het verkorten van de lead time tussen ontwerp en het winkelschap. Naast het verkorten van lead times in het warehouse en bij de Europese vervoerders wordt de tijd benodigd tussen ontwerp en productiegereed sterk gereduceerd.

 

Binnen de sport- en fashionindustrie is vraagvoorspelling van groot belang. Adidas werkt momenteel aan een responsmodel, waarbij afhankelijk van de werkelijke vraag de productie wordt aangepast. In de praktijk zorgt dit ervoor dat het Adidas assortiment nog beter aansluit op de consumentenvraag in de retail winkels.

 

 

Mijn ervaring met EMLog
Het eerste jaar bestaat uit acht blokken waarin topdocenten alle aspecten van logistiek management aan bod laten komen. De belofte dat deze opleiding het hoogste niveau biedt met een directe koppeling naar de dagelijkse praktijk maakt men meer dan waar.

 

Naast de onderdelen inkoop, voorraden en distributie komen productie, demand & supply chain management en samenwerking tussen de schakels in deze supply chain aan bod. De nieuwste kennis en inzichten worden direct vertaald naar de praktijk. Het blok van Hessel Visser over Lean Manufacturing en verbetertools heeft mij inspiratie gegeven om ook binnen een warehouse omgeving hiermee aan de slag te gaan.

Zoals Tom Heesakkers in de vorige column ook al vermelde is het boek "Integral Warehouse Management" van Jeroen van den Berg een aanrader. Hierin behandelt hij hoe je stap voor stap de processen in een warehouse kunt optimaliseren en hiermee tot 30 procent op de totale logistieke kosten kunt besparen. Wie wil dat nou niet?

 

Een onderwerp dat in de toekomst meer aandacht zou mogen krijgen is de rol van verpakkingen in de logistiek en de impact van deze op de kosten en het milieu.

 

 

Vraag aan Gerald van den Eijnden (Molex)

Noem vijf oorzaken waarom het nooit zal lukken om voor de volle honderd procent op tijd te leveren, volledig en foutloos

 


Over de auteur

Naam                                                             : Richard van den Bosch

Geboortejaar                                                 : 1969

Bedrijfsnaam                                                : Adidas International Trading B.V.

Huidige functie                                              : Manager Business Processing & Warehousing

Contactgegevens                                          : rpmvandenbosch@gmail.com

Welk jaar EMLog succesvol afgesloten    : 2009

 

 

Opleiding en werkervaring Van den Bosch

Bedrijfskunde (logistiek en marketing) in Delft gestudeerd. In 1992 gestart bij een handelsbedrijf als logistiek manager en ervaring opgedaan in inkoop, warehousing en distributie van een grote verscheidenheid aan producten. In 2001 ben ik gestart bij Maersk Ewals Logistics in Moerdijk als operations manager. Deze joint venture verzorgde voor Adidas een deel van de Europese distributie. In 2004 heeft Adidas de aandelen overgenomen en ben ik in dienst getreden van Adidas. In 2006 nam Adidas Reebok over. Op dit moment ben ik nu voor beide DC’s verantwoordelijk voor business processes en warehousing. Afhankelijk van het seizoen werken er op beide vestigingen tussen de 250 en 450 FTE.

 

Reageer op dit artikel