artikel

Aankomst Beijing

Home Premium

Aankomst Beijing

Rond 9 uur aangekomen (Chinese tijd) in Beijing en met shuttlebus naar het centrum gereden. Het viel ons direct op dat er overal gebouwd werd. Vanuit de lucht was al te zien dat er enorme zandafgravingen plaatsvonden net buiten de stad. Ook is men al zeer bewust bezig met de voorbereidingen van de Olympische spelen in 2008. Grote culturele trekpleisters stonden allemaal in de steigers en ook werden overal nieuwe hotels letterlijk uit de grond gestampt.

Toerisme

Het toerisme staat naar onze mening nog op een laag pitje zeker voor wat betreft westerse toeristen. Geen enkele taxichauffeur spreekt bijvoorbeeld Engels en dat kan wel eens problemen veroorzaken. De oplossing voor het vinden van je hotel is simpelweg het kaartje meenemen hierop staat altijd de Chinese naam en het adres dit weet men meestal wel te vinden. Ook bij de Chinese muur wordt steeds meer gedacht aan toerisme, voor een aantal euro extra kon je bijvoorbeeld met een treintje omhoog en naar beneden dit scheelde toch een uur lopen. Het vervelende is dat er tientallen verkopers van prularia rondlopen, en het woord nee is bij een chinees nooit direct nee maar meer een misschien. In sommige gevallen kom je er gewoon niet vanaf. Als je een stap stil staat, zit er direct een klodder schoensmeer op je schoen, en moet je dus wel blijven staan om ze te laten poetsen.

 

In 2008 als de Olympische spelen plaats vinden zal de stad er naar alle waarschijnlijkheid heel anders uit zien.

Rondom de stad werd ook nog een nieuwe rondweg aangelegd door een super inventieve manier voor zover wij konden zien. Complete segmenten van de weg werden aangeleverd en vervolgens op zijn plek gehangen. Het principe werkt net zoals bij de aanleg van een spoorrails. De nieuwe compartimenten werden over de nieuwe weg aangeleverd. Op deze manier ondervond het verkeer geen hinder van de bouw en kon het gewoon doorstromen.

 

Openbaar vervoer

Voor zover wij konden zien was het openbaar vervoer redelijk goed geregeld. Echter in de spits werd het wat krap aan. Sommige lijnen rijden om de twee minuten, en iedere bus zit gewoon 100% vol. Enkele keren stopten deze geen eens op de halte. Ook het uitstappen was een kwestie van grof geweld. De deur is een paar tellen open en je moet maar zorgen dat je er uit komt.

Het metronet stelsel in Beijing zit ook redelijk goed in elkaar. Door middel van een aantal lijnen is vrijwel overal in de binnenstad te komen. Echter is dit niet de beste manier om je door de stad te begeven. De stationsnamen zijn bijna allemaal in het Chinees en daar is als westerling echt geen touw aan vast te knopen.

De beste manier is toch de taxi voor een paar euro kun je echt overal komen.

 

Shanghai

Vanuit Beijing hebben we de nachttrein genomen naar Shanghai. Dit was redelijk goed te doen. Ook het slapen in deze trein was geen probleem. Deze vorm van reizen kan ik zeker aanraden. Omwille van de tijd die je kwijt bent is misschien het vliegtuig toch wat comfortabeler.

 

Wat direct opviel was het temperatuur verschil. In Beijing was zwaar onder nul en binnen 1 nacht reizen zaten we rond de 15 graden dat scheelt nog al.

Shanghai is veel minder cultureel en je kunt merken dat dit veel meer een zakenstad is dan Beijing. Het aantal westerlingen is dus vrij groot en deze kom je overal eigenlijk wel tegen. Ook het verkeer is hier vele malen drukker en eigenlijk staat een groot gedeelte van de stad heel de dag vast.

 

Finacial District

Aan de overzijde van de Huangpu River ligt het financiële gebied. Hier staan een aantal gebouwen die er 10 jaar geleden nog niet stonden. Een van de zichtbare gevolgen van booming China. Ook is hier een winkelcentrum gevestigd met 10 verdiepingen waar werkelijk alles te verkrijgen is. De prijzen liggen ongeveer op eenzelfde niveau als in Europa en zijn dus relatief duur.

 

[fotoalbum]

Reageer op dit artikel