artikel

Partieel of integraal

Home Premium

Partieel of integraal

“Momenteel is automatisering in het bedrijf met behulp van een computer niet meer weg te denken.” Dit is geen zin uit een hedendaags IT-blad, maar uit oktober 1981. In die maand brengt Transport+ Opslag een special uit over ‘voorraadbeheer en computer’.

Op dertig pagina’s bespreken we het belang van automatisering, geautomatiseerde gegevensverwerking, de logica in softwaresystemen en de manier van voorraadbeheer met behulp van informatietechnologie. Het woord computer behoeft nu geen uitleg meer. Dat was in 1981 wel anders. Niet iedereen was toen al vertrouwd met dit fenomeen. Transport+Opslag besteedde daarom uitgebreid aandacht aan de historie en de opbouw van de computer.

 

Nu nog actueel

De vragen die 25 jaar geleden tijdens een automatiseringsproject werden gesteld, zijn voor een deel ook nu nog actueel. Bijvoorbeeld de vraag of een standaard pakket te verkiezen is boven een maatwerkoplossing. “De reeks pakketten voor voorraad- en productiebesturing wordt zo langzamerhand steeds completer”, schreef Transport+Opslag in 1981. Anno 2006 is een complete maatwerkoplossing bijna geen optie meer. De meeste bedrijven kiezen een standaard pakket, eventueel aangevuld met een stukje maatwerk. Een andere vraag is hoe de gegevensinvoer in de computer verloopt. Worden gegevens eerst verzameld (batchverwerking) of worden ze direct verwerkt zodra ze beschikbaar komen (realtime verwerking).

 

Geen realtime meer

Vandaag de dag noemen we processen waarbij een afgewerkte picklijst direct naar kantoor gaat en onderop de stapel in te voeren gegevens belandt, allang geen realtime gegevensverwerking meer. Het opvallendste antwoord lezen we op de vraag of het hele bedrijf in één automatiseringssysteem moet worden ondergebracht (integraal) of in meerdere deelsystemen (partieel). De partiële benadering geniet in 1981 de voorkeur. Voordeel is dat de winsten van automatisering sneller zijn te bepalen, dat de leiding en overige leden van de organisatie geleidelijk vertrouwd raken met automatisering en dat de gevolgen voor de organisatie minder drastisch zijn. Nu doen we ons best om die verschillende deelsystemen weer aan elkaar te knopen.   

 

Lees meer: 30 jaar Transport + Opslag

Reageer op dit artikel