nieuws

Bol.com zint op 2-uurslevering voor eind 2018

Distributie 1673

Huub Vermeulen, Bol.com’s ceo, liet tijdens de Webwinkel Vakdagen 2018 weten dat de online retailer voor het eind van dit jaar een 2-uurslevering gereed wil hebben. Vermeulen erkent dat dit wat logistieke uitdagingen met zich meebrengt. “We zijn dit nu aan het uitwerken. We starten met enkele locaties.”

Bol.com zint op 2-uurslevering voor eind 2018

De bezorging moet volgens Vermeulen plaatsvinden met elektrische voertuigen, dus CO2-neutraal. “De voorraad zal dichter bij de klant komen te liggen”, stelde de bol.com ceo donderdag tijdens de tweede dag van de Webwinkel Vakdagen.

‘Is deze snelheid wel gewenst?’

Aansluitend bij de ambitie van om een 2-uurslevering op poten te zetten, vroeg Vermeulen zich tijdens zijn presentatie ook hardop af of een dergelijk snelle levering wel gewenst is, zeker vanuit duurzaamheidsoogpunt. “We moeten ons als bol.com aanpassen aan het leven en het ritme van onze klanten. Een deel van hen wil een dergelijk snelle levering.”

2-uurslevering vanaf punt aan rand stad

Over locaties waar de 2-uurslevering moet gaan plaatsvinden, wilde de bol.com ceo nog geen uitspraken doen. Wel gaf Vermeulen aan dat voorraadlocaties aan de rand van steden voor de hand liggen. Bol.com streeft er niet naar om het hele assortiment aan te bieden, maar ook over de grootte van het aangeboden assortiment voor de korte levertijden kon de baas van de grootste webwinkel van Nederland geen mededelingen doen. Klanten van de online retailer die over een select abonnement beschikken, betalen geen verzendkosten voor de 2-uursleveringen.

Pilot met fietsenproducent Union

Vermeulen maakte tijdens zijn presentatie op de Webwinkel Vakdagen 2018 nog een primeur bekend. Bol.com start in februari of maart een pilot waarbij het samenwerkt met fietsenproducent Union. De online retailer wil klanten fietsen laten bestellen in de eigen webwinkel. De consument bepaalt vervolgens waar hij of zij de bestelde fiets laat afleveren voor een check dan wel aanpassing. Vervolgens kan de consument de fiets ook op deze locatie afhalen.

Inhouse sorteersysteem

De ceo liet tenslotte nog iets los over de groeicijfers van bol.com. De webwinkel startte enkele jaren geleden met het toelaten van externe verkopers, ook wel partners genoemd. Inmiddels zorgen deze partners voor een stevige groei. Van alle verkochte producten komt één derde van de partners. Waar de webwinkel als geheel een groei realiseerde van 29,8 procent, zagen de partners het aantal verkopen met 75 procent groeien. Om de groei te kanaliseren werkt bol.com onder andere samen met PostNL, sterker, het beschikt in het nieuwe distributiecentrum in Waalwijk over een inhouse sorteersysteem van het postbedrijf.

‘Niet bang voor Amazon en Alibaba’

Op een vraag naar de toekomstplannen van Bol.com, gaf Vermeulen aan dat het doel van de online retailer zeker niet is om winkels te gaan openen. Hij ziet meer brood in een nauwere samenwerking met bestaande winkels en verkooppunten. Daarmee lijkt de strategie op die van Amazon. Toch is de ceo van mening dat bol.com en enkele andere webshops de Nederlandse markt beter kennen dan Amazon die kent. Heel veel angst voor de komst van de Amerikaanse gigant naar Nederland zegt Vermeulen dan ook niet te hebben. “We hebben hier al lokale retailers, dus waarom zouden we zelf winkels gaan openen. Het antwoord op Amazon en Alibaba is er dus al, we moeten alleen meer samen gaan werken.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels