nieuws

Eerste Volvo LNG-trucks op de weg in Nederland

Distributie 3792

Kivits Drunen, Jongeneel Transport, Jooren Transport, Pouw Logistiek en Transport van Overveld hebben de primeur en rijden als eerste met de Volvo LNG-truck in Nederland.

Eerste Volvo LNG-trucks op de weg in Nederland

De eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland zijn Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport. De nieuwe trucks leveren voor de Zweedse truckfabrikant dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo. De CO2-uitstoot van de nieuwe trucks is echter 20-100 procent lager dan die van vergelijkbare diesel-modellen.

Noodzaak duurzaam transport

Eind vorig jaar introduceerde Volvo Trucks haar nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG. Naast ervaren LNG-vervoerders zoals Peter Appel en St van den Brink is er ook een grote groep vervoerders en logistiek dienstverleners die nu hun eerste LNG-trucks kopen. “We merken dat veel vervoerders nu de stap maken naar LNG. In het verleden werd de noodzaak voor duurzamer transport vooral door verladers aangewakkerd. Nu alles – van infrastructuur tot truck en tankfaciliteiten – klopt, merken we echter ook een toenemende vraag onder vervoerders”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland. Ook ADR-transporten zijn nu mogelijk met LNG.

Lees ook: LNG-netwerk richting landelijke dekking

 

Een van de vervoerders die met LNG gaat rijden, is Transport van Overveld. “Uit eigen overweging hebben we besloten al heel snel twee nieuwe FH LNG-trekkers aan te schaffen. We doen dit omdat we beseffen dat ook wij ons steentje bij moeten dragen aan het verder verduurzamen van het wegtransport, willen we onze eigen toekomst en vooral die van onze kinderen veilig stellen. Wij rijden op Spanje, dus een alternatief vinden wat hierbij past, was tot nu toe haast onmogelijk. Elektrisch rijden is geen optie. Ook met LNG zijn er nog wel wat haken en ogen, maar op onze route bevindt zich een aantal stations en we willen het gewoon gaan doen. Qua prestaties en chauffeurscomfort hoeven we gelukkig niets in te leveren ten opzichte van onze dieseltrucks”, verklaart Gert van Overveld van Transport van Overveld.

Lees ook: Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

Verbruiksresultaten veelbelovend

John van Os, wagenparkbeheerder bij Kivits Drunen, is erg te spreken over de LNG-trucks: “Wij hebben hier nu twee nieuwe FH LNG-trucks lopen en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Het lijkt erop dat het gemiddelde LNG-verbruik bij onze inzet (nationaal koelvervoer, red.) ruim onder de 20 kg per 100 km blijft.” Volvo Trucks verwacht dit jaar nog meer dan 50 LNG-trucks te leveren in Nederland. “Dat betekent dat we hiermee weer een mooie stap richting CO2-neutraal transport zetten. Iets waar we met recht heel trots op zijn”, concludeert Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

 

Lees ook: De nieuwe Volvo truck op LNG – hoe werk dat?

Foto's

Reageer op dit artikel