nieuws

EU: Uitstoot van vrachtwagen met 15 procent verminderen

Distributie 2024

De Europese Unie gaat voor het eerst beperkingen opleggen aan de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Die uitstoot moet de komende zeven jaar – als het aan de EU ligt – met 15 procent omlaag.

EU: Uitstoot van vrachtwagen met 15 procent verminderen

Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen worden de truckfabrikanten daarnaast verplicht door ‘Brussel’ om hun vrachtwagens zodanig te ontwerpen dat een chauffeur voetgangers of fietsers altijd kan zien.

Emissie met 25 procent omlaag in 2025

Een aerodynamischer ontwerp zorgt gelijk ook voor minder brandstofverbruik en uitstoot van broeikasgassen, aldus de EU. Vrachtwagens zijn goed voor ruim een vijfde van de uitstoot van CO2 door transport. De emissie moet als het aan de Europese Commissie ligt met 15 procent omlaag in 2025, en met minstens het dubbele in 2030, laten bronnen weten. Die doelen zijn lager dan lidstaten als Nederland en Frankrijk bepleiten. Ook milieuorganisaties en een aantal grote internationale verladers en logistiek dienstverleners lieten recent al weten dat ze graag meer ambitie te willen zien vanuit de EU.

Nederland: 40 procent CO2 reductie in 2030

Nederland zal tijdens het overleg met de EU-landen over de Commissieplannen aandringen op striktere CO2-eisen. Volgens het kabinet is een reductie met 24 procent in 2025 en 40 procent in 2030 noodzakelijk om de beloften uit het klimaatakkoord van Parijs na te leven. Litouwen, Ierland en Luxemburg delen die mening eveneens. De Commissie op haar beurt zegt dat de plannen wel in overeenstemming zijn met het klimaatakkoord. Ze leiden tot 54 miljoen ton minder CO2 in de lucht over de periode 2020-2030.

Plannen verkeersveiligheid gaan niet ver genoeg

De plannen om trucks verkeersveiliger te maken, gaan volgens critici ook niet ver genoeg. Beter zicht van de chauffeur maakt weliswaar een einde aan de ‘dode hoek’, maar volgens de lobbyclub Transport & Environment zouden voor vrachtwagens die veel in de stad rijden strengere regels moeten gelden dan voor de ‘snelwegtrucks’. De organisatie roept de lidstaten en het Europees Parlement dan ook op de wetsvoorstellen aan te scherpen.

Reageer op dit artikel