nieuws

Bezorgbusjes e-commerce kunnen worden gehalveerd

Distributie 2468

E-commerce kan en moet fors duurzamer. Het aantal bezorgauto’s kan worden gehalveerd. De ommekeer vraagt om slimmere logistiek, voertuigen, verpakking en woonwijken.

Bezorgbusjes e-commerce kunnen worden gehalveerd

Er rijden twee keer zoveel bezorgbusjes in de stad als nodig is. In het vervoer van online bestelde pakketten is een flinke duurzaamheidsslag te maken: ‘Onnodig grote voertuigen verplaatsen lucht’, stelt lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel. “Je kunt beschikken over slimme vervoersmiddelen, maar daar hoort een dynamische planning bij. Daar moeten we steeds meer naartoe”,  aldus de lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam op Twinkle.nl. “In pakketbezorging zit gemiddeld veertig tot vijftig procent ‘slack’. De factor reistijd in de stad is erg onzeker; vergeet ook niet dat chauffeurs 65 procent van de tijd náást hun voertuig staan, bij het vooraf plannen heb je daar geen idee van.’

 

Lees ook
Slimme stadslogistiek ja, maar welk voertuig is het beste?

 

Een andere stadslogistieke uitdaging vormt het vinden van een laad- en losplek. Ploos van Amstel ziet ook positieve ontwikkelingen. ‘Pakketbezorgers zijn veelvuldig bezig met de inzet van elektrisch vervoer; dat zie je bijvoorbeeld bij DHL, Fietskoeriers.nl, Bubble Post.’

Combineren leveringen

Om stadslogistiek echt succesvol te verduurzamen moet het aantal mislukte eerste leveringen worden gereduceerd. “Gemiddeld mislukken één op de vier. Dat zijn harde cijfers die de sector ontkent, maar onderzoeken laten dat zien, stelt de lector. Het combineren van een levering met het ophalen van een retour kan daarbij een extra ritje uitsparen, meent Ploos van Amstel. “DHL past dat bijvoorbeeld al toe met behulp van address intelligence.” Ander voorbeeld is UPS. In de Verenigde Staten maakt UPS op kleine schaal (in samenwerking met enkele klanten) gebruik van Synchronised Delivery Solution (SDS). Dat betekent dat meerdere bestellingen van klant A bij een of meerdere winkels worden samengevoegd en afgeleverd. Het voordeel voor UPS is vollere voertuigen en minder stops; de consument krijgt een betere bezorgprijs en minder bezorgers aan de deur.

Verpakkingen en pick up points

De lector pleit ook voor kleinere verpakkingen; meer op maat.  Als goed voorbeeld noemt hij het Kwartkrat van Heineken en Picnic. Ook Coolblue investeert in verpakking op maat. Om woonwijken op een duurzame manier te ontsluiten voor de groeiende bezorgeconomie, moet niet alleen de indeling daarvan aangepast worden, maar ook het formaat van de voertuigen die ernaartoe gaan, stelt Ploos van Amstel. Hij denkt aan pick-up points en lichte elektrische voertuigen. Een ander instrument voor verduurzaming is de tijdvakplanning.

Reageer op dit artikel