nieuws

Eerste energieplanner elektrische trucks in gebruik

Distributie 992

Leveranciers in data oplossingen ViriCiti en Simacan hebben samen de ‘EV Fleet Analyzer’ ontwikkeld. Deze online tool voorspelt het energieverbruik van elektrische voertuigen op basis van wegsegmentatie en voertuiggegevens. Op die manier is meteen te zien of een route elektrisch kan worden gereden. 

Eerste energieplanner elektrische trucks in gebruik

Twee jaar geleden zijn ViriCiti en Simacan een samenwerking gestart waarin ze hun kennis hebben gecombineerd om de EV Fleet Analyzer te ontwikkelen; een energie routeplanner bedoeld om het gebruik van elektrische voertuigen te vergroten. Het resultaat is een online planner die per route het energieverbruik van elektrische voertuigen voorspelt. Zo is de haalbaarheid van een route wanneer deze elektrisch wordt gereden online direct inzichtelijk.

Getest op elektrische trucks

De EV Fleet Analyzer is door verschillende vervoerders getest op elektrische trucks en wordt nu ook ingezet voor elektrische bussen. ViriCiti neemt de energieplanner op in haar systeem, zodat klanten van tevoren weten of een specifieke route haalbaar is. Simacan heeft de tool opgenomen in de Control Tower. “De tool is een zeer efficiënte planningsoplossing omdat alle factoren die meespelen in energieverbruik van zowel wegen als voertuigen worden meegenomen; niet alleen afstand. Het voorspelt de haalbaarheid van elke routevariatie in combinatie met een specifiek voertuigtype. De Fleet Analyzer kan ook voor dieselvoertuigen worden gebruikt zodat planners het voor hun gehele vloot kunnen inzetten”, dat zegt Erwin Poeze, senior machine learning engineer bij ViriCiti.

Hoe werkt de energie routeplanner?

Met behulp van de tool kunnen bedrijven die elektrische voertuigen inzetten elke route-combinatie plotten voor een specifieke dag. De EV Fleet Analyzer berekent vervolgens of het voertuigtype en batterij onder die dag-omstandigheden deze route kan halen. Hierbij wordt rekening gehouden met verkeer, temperatuur en het type weg waar het voertuig op rijdt.

Energieverbruik berekendduurzaamtransport

De EV Fleet Analyzer onderscheidt wegsegmenten en kent aan elk onderdeel een energieprofiel toe. Qua snelheid, bochten en rem momenten heeft een dorpsweg andere kenmerken dan een snelweg. Door deze onderdelen bij elkaar op te tellen, wordt het algemene energieverbruik berekend. De externe cartografische gegevens werden geleverd door Simacan, gespecialiseerd in het toepassen van geo datasets in logistieke operaties. “De explosieve groei in online shoppen en de vraag naar thuisbezorgen legt steeds meer druk op milieu- en veiligheidsvoorschriften in steden. De EV Fleet Analyzer stelt transportbedrijven in staat direct te zien welke routes uitgevoerd kunnen worden met een elektrische truck. Elke bezorging kan worden geplot en de afstand die daarna nog gereden kan worden, zonder überhaupt in het bezit te hoeven zijn van een EV truck. Deze tool ondersteunt onze klanten bij het nemen van weloverwogen aankoopbeslissingen in EV trucks en ondersteunt hen tijdens hun dagelijkse activiteiten”, zegt  Felix Faassen,  Founder & CTO bij Simacan

Rijgedrag wordt nog niet meegenomen

De EV Fleet Analyzer houdt tot nu toe geen rekening met het rijgedrag van de bestuurder. ViriCiti werkt op dit moment aan het ontwikkelen van een correlatie tussen wegprofielen en rijgedrag om dit in de feedback van de bestuurder op te nemen. Wanneer deze gegevens aan elkaar worden gekoppeld, zal deze veelomvattende feedback bedrijven helpen om hun chauffeurs zo efficiënt mogelijk te laten rijden.

Verhoogde inzet elektrische trucks

Voor nu toont de tool aan of ritten met een elektrisch voertuig rendabel zijn. Met de ‘EV Fleet Analyzer’ kunnen vervoerders per route zien of het gebruik van EVs haalbaar en rendabel is en dat zal volgens Viriciti en Simacan de inzet van EVs op grote schaal stimuleren.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Reageer op dit artikel