nieuws

Vlaanderen haalt vrachtwagens van de weg

Distributie 1163

De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen investeren in 16 intermodale plannen. De intermodale projecten moeten de congestieproblematiek in Vlaanderen oplossen.

Vlaanderen haalt vrachtwagens van de weg

De projecten moeten het vrachtvervoer verschuiven naar de binnenvaart of het spoor.  Dit moet zorgen voor 350.000 minder vrachtwagens op de weg per jaar.

Een aantal projecten realiseert een nieuwe binnenvaart- of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor, meldt de Vlaamse website dvo. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens ’s nachts laten rijden in plaats van overdag.

Containervervoer havens binnenvaart

De haven van Antwerpen en Gent krijgen een nieuwe binnenvaartverbinding die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Het containervervoer tussen de havens van Gent en Zeebrugge worden overgezet naar de binnenvaart.

 

Lees ook
Belgische biertrein haalt 5.000 trucks van de weg

Limburgs verzet tegen Belgisch plan goederenspoor IJzeren Rijn

 

Vlaanderen stop 2 miljoen euro in de plannen. In totaal gaat het om 16 projecten:
·         Mermans-Van Houdt: “Nachthub”: aan- en afvoer van containers naar diepzeeterminals in de haven van Antwerpen gebeurt ’s nachts.

·         Portmade N.V.: Nieuwe app ViSiGiP, beperking congestie dankzij inspectie containers.

·         Medlog N.V.: Containertransport per spoor Antwerpen-Charleroi.

·         Vanheede: Afvalgoederenstromen naar de haven van Antwerpen via binnenvaart.

·         Liège Container Terminal: Uittesten corridor-werking in de binnenvaart (twee terminals op het Albertkanaal).

·         Blue Line Logistics: Transport cacao per lichter Antwerpen-hinterland.

·         ADPO N.V.: Binnenvaartverbinding Antwerpen-Kallo.

·         Trafuco N.V.: Reductie tankwagens op de Antwerpse ring door verschuiving verkeer en efficiëntieverbetering.

·         ODTH N.V. – HutchisonPorts Belgium TCT: Nieuwe open access binnenvaartverbinding tussen Willebroek en de haven van Gent.

·         Changjiu Logistics GmbH: Nieuwe treinverbinding Gent-Sestokai.

·         Shuttlewise B.V.: Optimaliseren spoorverbinding Gent-Mortara.

·         Novatrans: Open spoorverbinding Zeebrugge-Dourges.

·         Portconnect N.V.: Kostenefficiënte binnenvaartverbinding haven van Zeebrugge – inland-terminal in Wielsbeke.

Reageer op dit artikel