nieuws

Duitsland krijgt elektrische snelweg voor vrachtwagens

Distributie 1427

Duitsland krijgt een elektrische snelweg voor vrachtwagens. Het innovatief stukje autobaan komt bij Frankfurt te liggen.

Duitsland krijgt elektrische snelweg voor vrachtwagens

Na Zweden in 2016 krijgt nu ook Duitsland zijn elektrische snelweg. Siemens heeft van de Duitse deelstaat Hesse opdracht gekregen om een bovenleiding voor elektrisch vrachtvervoer te installeren. Dit gebeurt in de buurt van Frankfurt. Hier wordt een 10 kilometer lange elektrische baan aangelegd waar hybride trucks kal rijdend kunnen opladen.

Elektriciteitsleidingen

De trekker krijgt elektrisch vermogen via een pantograaf die op het frame achter de cabine is gemonteerd. De pantografen zijn op hun beurt verbonden met bovengrondse elektriciteitsleidingen boven de rechterrijstrook van de weg.

 

Techniek in een notendop

De trucks kunnen al rijdend vrij aan- of loskoppelen van de bovenleiding. Wanneer de trekker buiten de elektrisch aangedreven rijstrook gaat, wordt de stroomafnemer losgekoppeld en wordt de trekker aangedreven door de verbrandingsmotor of een op batterijen aangedreven elektrische motor. Hetzelfde principe geldt wanneer de chauffeur een ander voertuig wil inhalen terwijl hij zich op de geëlektrificeerde rijstrook bevindt.

 

Lees ook
Autonoom rijden in wegtransport wordt gemeengoed

 

Siemens is verantwoordelijk voor de planning, de constructie en, optioneel, het onderhoud van het systeem. Het systeem wordt gebouwd als deel van het gezamenlijk project ‘Electrified, innovative heavy freight transport on autobahns’ (ELISA).

De test in Duitsland volgt een jaar na de proef in Zweden. Zweden had in 2016 de wereldwijde primeur met een 2 kilometer lange teststrook op de openbare weg.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels