nieuws

Autonome robots veranderen ‘complexe’ last mile drastisch

Distributie 2755

Volledig autonome robots voor de last mile zitten verkeren nog op het niveau van experimenten met grappige karretjes die pizza’s bezorgen in binnensteden. Toch gaat deze vorm door de voortschrijdende robottechniek en onder invloed van de uitdijende e-commerce markt de komende jaren voor een ‘disruptie’ zorgen op de last mile voorspellen diverse onderzoeken.

Autonome robots veranderen ‘complexe’ last mile drastisch

Traditioneel vormt de last mile bezorging naar individuele huishoudens en bedrijven in vooral binnensteden een hoofdpijndossier voor logistiek dienstverleners, pakketleveranciers en retailers. Het zorgt voor relatief de hoogste kosten en de complexiteit van deze distributie is het grootst.

Start ups storten zich op bezorgrobots

De uitdagingen op de last mile nemen alleen maar toe door de groei van de e-commerce markt. Bovendien leggen lokale overheden steeds meer beperkingen op het gebruik van infrastructuur in met name binnensteden door vrachtverkeer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat allerlei tech start ups in korte tijd met een groot aantal autonoom rijdende (en vliegende) oplossingen zijn gekomen om die alsmaar complexer wordende last mile te overbruggen. Die schattige robots op wielen die nu alleen nog maar pizza’s bezorgen aan huis bezorgen, kunnen daardoor weleens sneller in het straatbeeld verschijnen dan verwacht, want inmiddels wordt zo’n beetje overal ter wereld aan deze autonoom rijdende voertuigen gewerkt.

Bezorgrobots bezorgen jaarlijks 400 miljoen bestellingen

Ook onderzoeksinstituut Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik (IML) signaleert dit en verwacht dat autonoom rijdende robots in 2030 in Duitsland jaarlijks verantwoordelijk worden voor de levering van 400 miljoen bestellingen in zowel stedelijke als landelijk gebieden. Tot deze conclusie komt het vooraanstaande onderzoeksinstituut in een onderzoek dat eind vorig jaar verscheen naar toekomstige innovaties in last mile-situaties.

Vast onderdeel straatbeeld

Volgens het Fraunhofer-onderzoek zullen zelfrijdende pakketrobots over niet al te lange tijd in zowel stedelijke gebieden als daarbuiten bij het straatbeeld gaan horen. Het Duitse instituut deed in het onderzoek naar de verwachtingen van eindklanten, juridische en ruimtelijke consequenties en de technische trends en gevolgen van de inzet van deze robots.

Jongeren willen same hour delivery

Op basis hiervan stelt Fraunhofer in de studie, Logistik auf der letzten Meile’ (download pdf), vast dat de inzet van robots voor pakketleveringen groeit door de grote hoeveelheid internetbestellingen. Deze ontwikkelingen, constateren de opstellers van het rapport, zullen de komende jaren ook zorgen voor een kentering in de logistiek. Vooral jongeren in dichtbevolkte gebieden winkelen voornamelijk nog online en zij zouden producten het liefst binnen een uur (same hour) ontvangen, terwijl webwinkels maximaal same day delivery kunnen bieden.

Lees ook: Help, robots nemen mijn baan over!

Opzet lokale geautomatiseerde dc’s

Fraunhofer constateert in deze studie ook dat de huidige logistieke processen over de last mile niet zijn ingericht op leveringen binnen het uur. Dat kan volgens het onderzoeksinstituut veranderen door de logistieke infrastructuur anders op te zetten en de logistiek decentraler te organiseren door bijvoorbeeld lokale (geautomatiseerde) distributiecentra dichter bij de klant te plaatsen en combinaties aan te gaan met bezorgrobots.

Robots staan centraal

Maar hoe zien die gerobotiseerde dc’s er straks uit? Over welk type dc praten we eigenlijk? Wat kunnen robots vandaag de dag? Hoe slagen we er in om mensen en robots als collega’s te laten samen werken met een tot nu toe ongekende performance?
Dit en andere vragen vormen de rode draad tijdens de Material Handling dag 2017.

Pick up point met miniload

Een supermarktketen als het Britse ASDA anticipeert hier al op met de inzet van een automatisch, onbemand pick-up-point (PUP) met daarin een multiload storage systeem van Viscon. Het compacte opslagsysteem, dat Viscon tijdens de vorige editie van de Material Handling dag toonde, is geschikt voor de opslag van kratten, dozen en andere smalle productitems die opgeslagen kunnen worden in verschillende temperatuurzones. Het opslagsysteem is gebaseerd op de welbekende miniload (AS/RS) techniek.

De boodschappen bij dit pick up point worden nu nog door de consument zelf opgehaald maar juist door de toenemende vraag naar snelle levering verwachten de onderzoekers van Fraunhofer dat de zelfrijdende robot dit gaat doen.

McKinsey: ‘onbemande robots nemen last mile over’

Ook McKinsey signaleert een zelfde trend als het Duitse onderzoeksinstituut. In een onderzoek, dat gehouden is onder 3.000 klanten van vrachtwagenfabrikanten in de Verenigde Staten, China en Duitsland en nog eens 250 beslissers uit de logistieke sector en in de vrachtwagen-industrie, komt McKinsey tot de conclusie dat onbemande voertuigen in 2025 80 procent van alle pakketjes zullen bezorgen.

Pakketkoerier verdwijnt uit straatbeeld

Om razendsnelle, maar kostenefficiënte, bezorging mogelijk te maken verwacht McKinsey eveneens dat de pakketkoerier bijna volledig uit het straatbeeld verdwijnt. Dat betekent dat 80 procent van alle pakketjes zal over de last mile geleverd worden met onbemande voertuigen voorzien van kluisjes. Deze onbemande voertuigen zullen, als ware moderne SRV-wagens, door de straten rijden waarbij de klant zelf zijn pakketje uit een kluisje kan halen.

VIL test autonome voertuigen in praktijk

Het Vlaams Institituut voor de Logistiek (VIL) neemt inmiddels een proef op de som met de inzet van zelfrijdende voertuigen op de last mile. Afgelopen maart is het onderzoeksinstituut samen de stad Mechelen, de haven van Antwerpen en zes bedrijven – waaronder Rhenus, Bpost en DHL Parcel het project Alees (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) opgestart. Tijdens deze – 18 maanden durende test – wil het VIL samen met de deelnemende bedrijven en overheden concrete scenario’s en randvoorwaarden schetsen waaronder autonome voertuigen kunnen rondrijden in steden. Er wordt onder meer nagegaan of ze alleen in stadscentra kunnen worden ingezet of ook in de rand en eventueel zelfs in verkeersvrije zones. Alees bekijkt ook of de formule zich alleen leent voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen en welke data nodig zijn om deze wagens aan te sturen.

Robot maakt geen nutteloze kilometers

“Een concreet scenario waarop Alees zal ingaan is de levering van een pakket met een autonoom emissie neutraal voertuig dat communiceert met de e-commerce consument. Deze robot beschikt over de intelligentie om bij onvoorziene afwezigheid het pakket af te leveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt, wat nutteloze kilometers én nutteloze kosten vermijdt’, zegt projectleider Kris Neyens. Voor het uittekenen van de IT-architectuur werkt het VIL overigens ook samen met het eerder genoemde Fraunhofer IML dat ervaring heeft met autonome voertuigen en big data.

Vision Van met bezorgrobots

Ook truckproducenten denken inmiddels na over intelligente last mile oplossingen. Zo kwam Mercedes vorig jaar september tijdens de IAA in Hannover op de proppen met een futuristische bestelauto die twee drones kan meenemen en die elk in staat zijn om een bestelling van maximaal 2 kilo binnen een straal van 7,5 kilometer autonoom op de stoep te zetten. Ook is het idee om bezorgrobots uit te zetten een wijk met veel webshoppers, die binnen een straal van 5 kilometer het transport verzorgen van bestelauto naar huisadres. De autofabrikant aarzelt niet om een productiviteitsgroei in last mile bezorgingen te voorspellen van 50 procent.

Pick-to-light systeem

Opvallend is dat de Vision Van beschikt over een volledige geautomatiseerde laad- en losfunctie. In een speciaal voor dit doel ontwikkeld rack plaatsen medewerkers (of robots) de dozen en tasjes met bijvoorbeeld levensmiddelen per afleveradres. Dat kan voor een groot aantal klanten tegelijk. Het hele rack gaat met een AGV – ook speciaal voor dit doel ontworpen – de laadruimte van de elektrische bestelwagen in.

In de wagen is apart nog een vriesdeel en een gekoeld deel beschikbaar, waar producten komen te staan die binnen een bepaalde temperatuurzone moeten blijven. Routeplanning brengt de chauffeur in een logische volgorde langs de afleveradressen. Per adres schuift het rack aan de achterkant naar buiten. Een heus pick-to-light systeem die in een magazijn niet zou misstaan vertelt de besteller vervolgens om welke doosjes en tasjes het gaat voor deze klant (ook in de geconditioneerde ruimtes).

Opkomst 3D-printing

Wellicht wordt de Vision Van op termijn al overbodig want de opstellers van de last mile studie van Fraunhofer voorspellen dat ‘transport’ onder druk komt te staan dankzij de opkomst van technieken die nu nog in de kinderschoenen staan. Als voorbeeld wordt onder andere 3D-printing aangehaald, waarmee volgens de wetenschappers van het Duitse onderzoeksinstituut veel producten steeds dichter bij de eindconsument samengesteld kunnen worden, waardoor vaak tijdskritische transportroutes niet meer nodig zijn. De opstellers van de studie verwachten dan ook dat er 3D-printshops worden opgezet, analoog aan de welbekende copyshop. Desalniettemin gaat de studie er vanuit dat dankzij intelligente algoritmes, transporteenheden steeds sneller kunnen anticiperen op onverwachte en spoedbestellingen. In het meest ideale geval bevindt het bestelde product zich dan al in de directe omgeving van de klant.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels