nieuws

UvA en HvA bundelen aanvoer in één hub

Distributie 1587

De Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam gaan definitief van start met gezamenlijke levering van goederen aan de locaties in de stad. Daarvoor hebben ze nu een specifiek hub ingericht.

UvA en HvA bundelen aanvoer in één hub
Huib de Jong (HvA) en Geert ten Dam (UvA) laten bloemen bezorgen bij bedrijven en instellingen van de Knowledge Mile (Wibautstraat) met oproep zich ook aan te sluiten bij de

De Amsterdamse onderwijsinstellingen hebben eerder al hun inkoopkracht gebundeld, maar breiden dat nu ook uit naar gezamenlijke aanvoer naar een hub in Duivendrecht, waar Deudekom als logistiek dienstverlener het beheer gaat doen. De transporten naar de 36 locaties van de universiteit en hogeschool verlopen via Transmission en PostNL. Daarvoor zet het collectief elektrische voertuigen en vrachtfietsen in.

Grote reductie op het aantal ritten

De logistieke hub draaide al enige tijd op proef. Door de goederen eerst te verzamelen aan de rand van de stad moet het aantal ritten in de stad flink verminderen. Op dit moment zijn zes leveranciers betrokken bij het initiatief. Dat zijn Canon, Maas, Heijmans, CWS, Technische Unie en Staples. Op termijn moeten meer van de in totaal 8.000 leveranciers aansluiten. Samen zijn ze goed voor zo’n 30.000 ritten per jaar. Dat aantal moet volgens de onderwijsinstellingen uiteindelijk terug naar zo’n 750 ‘schone’ ritten, ongeveer drie per dag.

Verdienmodel in bundeling

De onderwijsinstellingen hebben voor hun initiatief geen subsidie aangevraagd bij de gemeente. Uitgangspunt is dat de distributie van een gezamenlijk hub niet meer mag kosten dan voorheen aan totale ketenkosten werd gemaakt. Om die reden zijn gesprekken gevoerd met de diverse leveranciers om te kijken hoe zij in het transport samen met partners kunnen besparen. Staples bijvoorbeeld heeft het vervoer ondergebracht bij Transmission, die gecombineerd aanlevert op de hub.

Bert Zwiep

Hoofd inkoop Bert Zwiep (voor zowel HvA als UvA) is er van overtuigd dat de instellingen beter zelf de last mile voor hun rekening kunnen nemen. “Met alle partijen hebben we uitvoerig gekeken hoe we de beste oplossing konden realiseren en zijn individuele afspraken gemaakt. We willen namelijk het vervoer niet twee keer betalen. Vooral door betere afspraken rondom de aanleverfrequentie hebben we veel verbeteringen gerealiseerd.

 

Lees ook
Vervoerders en verladers: 20 miljoen minder lege kilometers in 2020

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels