nieuws

Ransomware aanval legt containerterminals APM plat (Update)

Distributie 5131

Twee grote containerterminals van APM in Rotterdam en andere delen van de wereld zijn aangevallen door hackers. Het gaat om een ransomware-aanval. Door de digitale kaping ligt het werk op de Maasvlakte sinds vanmiddag stil. Dat meldden medewerkers van de containerterminal eerder op de middag aan RTV Rijnmond. Ook pakketvervoerder TNT Express is getroffen door de cyberaanval.

Ransomware aanval legt containerterminals APM plat (Update)

Met ransomware (gijzelsoftware red.) worden de computers overgenomen door hackers. Pas als de bedrijven of particulieren met geld over de brug komen, kunnen de computers weer gebruikt worden. Hoe groot de problemen zijn is niet helemaal duidelijk, maar het zou, zo meldt RTV Rijnmond, gaan om een wereldwijde hack bij APM. Het moederbedrijf Møller-Mærsk en APM zelf  zijn spaarzaam in hun commentaar. Møller zond een uur na de eerste melding tweets uit vanuit twee accounts, waarin de hackaanval met ransomware werd bevestigd.

 

Logistieke dienstverleners onderschatten cyberrisico’s

 

300 euro aan losgeld geëist

Op een foto die RTV Rijnmond ontving van een medewerker van APM is te zien dat 300 dollar aan losgeld in bitcoins wordt geëist om de computers te ontgrendelen. Dat bedrag moet worden voldaan in bitcoin. Het is onduidelijk of het gaat om een gerichte aanval, of dat de ransomware toevallig bij APM terecht is gekomen.

 

Logistieke sector moet waakzaam zijn voor cyber aanvallen

 

“Binnen een uur tijd lagen alle systemen er uit”, zegt een Nederlandse Maersk-werknemer die niet bij naam genoemd wil worden tegen het AD. “Wel 50 terminals zijn getroffen, in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika.” Zelf bevestigde Maersk de problemen voor 14 containerterminals. Bij APM Terminals is volgens de website van de krant een war room ingericht om de problemen te lijf te gaan.

Ook andere APM-divisies getroffen

APM telt wereldwijd 64 containerterminals in 60 landen. Er werken 20.000 mensen. Ook andere takken van het wereldwijde concern zouden last hebben van de hack, zoals Maersk Line, Safmarine en Damco. In april 2015 nam APM op de Tweede Maasvlakte een bijna volledig geautomatiseerde containerterminal in gebruik die onder andere bestaat uit een vloot van 62 batterijaangedreven Lift-AGV’s. In Nederland heeft APM drie vestigingen: twee in Rotterdam en het hoofdkantoor is gevestigd in Den Haag. Deze laatste was vanmiddag telefonisch niet bereikbaar voor commentaar.

UPDATE: Door de storing bij APM kunnen momenteel twee containerschepen bij de terminal op de Tweede Maasvlakte niet laden en lossen: de Maersk Idaho en de Nora Maersk. Een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) benadrukt tegenover het Financieele Dagblad dat APM het enige containerbedrijf in de haven is dat last heeft van de aanval. “De terminals van ECT en RWG werken gewoon. De containeroverslag op de Maasvlakte ligt dus niet helemaal plat.” De systemen van het havenbedrijf zijn evenmin getroffen. Als de storing langere tijd duurt, kunnen andere terminals het verkeer van Maersk/APM tijdelijk overnemen. Dit gebeurt geregeld in geval van calamiteiten, zoals tijdens een recente storm. Directeur Pieter Hartog van de Rotterdamse tak van APM Terminals bevestigt tegenover het FD dat de IT-systemen van het bedrijf niet werken en de terminals momenteel buiten bedrijf zijn.

‘Slagbomen bij TNT gaan niet meer open’

Ook bij pakketvervoerder TNT Express liggen computers plat, maar de omvang van het probleem is niet duidelijk. Een TNT-medewerker zegt tegen de NOS dat de impact groot is. “De chauffeurs krijgen geen opdrachten meer en de slagbomen gaan niet open.” Bouwmaterialenleverancier Raab Kärcher, die 38 vestigingen in Nederland, heeft ook last van de cyberaanval die toesloeg bij moederbedrijf Saint Gobain in Frankrijk. Kort daarop kwamen vanuit de hele wereld meldingen van vestigingen die getroffen waren door de malafide software. Raab Kärcher heeft inmiddels de volgende verklaring aan zijn klanten  gegeven: “Raab Kärcher is vanmiddag getroffen door een algehele computerstoring. Onze specialisten zijn druk doende om de systemen te herstellen. Op dit moment kunnen wij de normale gang van zaken niet garanderen. Leveringen en het aannemen van orders kunnen in verminderde mate worden toegezegd en uitgevoerd. We kunnen niet voorzien wanneer de problemen zijn verholpen.’ De klanten wordt gevraagd medewerkers indien nodig op hun mobiel te bellen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels