nieuws

Topsector Logistiek: ‘oude bestelauto grote vervuilers’

Distributie 1084

De 876.000 bestelauto’s die Nederland rijk is leveren een flinke bijdrage aan de uitstoot, luchtvervuiling en congestie. Vooral oudere bestelauto’s zijn relatief grote vervuilers, blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek van de Topsector Logistiek naar de inzet van bestelauto’s in Nederland.

Topsector Logistiek: ‘oude bestelauto grote vervuilers’
2015-12-02 12:12:10 DEN HAAG – Bestelbusjes zorgen voor overlast in steden. Groeiend aantal bestelbusjes en vrachtwagens in de binnenstad. In Den Haag op de Lange Poten rijden en stoppen tientallen busjes voor het laden en lossen van goederen waardoor het winkelend publiek aan de kant moet. – ANP COPYRIGHT GUUS SCHOONEWILLE

Tijdens het Topsector Congres, dat vandaag plaatsvindt in Aalsmeer, worden de eerste resultaten van deze studie getiteld ‘Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland’ bekend gemaakt. De studie, geïnitieerd door Connekt namens de Topsector Logistiek en uitgevoerd door een consortium bestaand uit de onderzoeksbureaus Buck Consultants International, CE Delft, Districon, Panteia en TNO,  geeft gedetailleerd inzicht in de gebruikers en inzet van de circa 876.000 bestelauto’s in Nederland.

Forse fijnstof uitstoot oudere bestelauto’s

Uit de eerste resultaten van dit onderzoek blijkt onder andere dat met name oudere bestelauto’s een relatief grote bijdrage leveren aan de luchtvervuiling: 8 procent van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2)  zorgen voor 9 procent van de NOx en 39 procent van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s.

35 procent CO2 uitstoot logistiek verkeer

Bestelauto’s zorgen blijkens het onderzoek ook voor 34 procent van de fijnstofemissies in de bebouwde kom van alle wegverkeer, terwijl hun aandeel van de gereden kilometers van alle wegverkeer binnen de bebouwde kom 12 procent is. Bestelauto’s zorgen daarnaast voor circa 14 procent van de CO2 uitstoot van het Nederlands wagenpark (personen en vracht) en circa 35 procent van de CO2 uitstoot van logistiek verkeer, inclusief binnenvaart.

Bestelauto rijdt langer door dan vrachtwagen

Een andere opmerkelijke conclusie is dat deze voertuigen langer blijven doorrijden dan vrachtauto’s, tot circa 20 jaar lang. In de leeftijdscategorie van 15 tot 20 jaar rijden ze nog steeds meer dan 10.000 kilometer per jaar, bij 15 jaar oud nog ongeveer 13.000 kilometer en bij 20 jaar oud nog ongeveer 11.000 kilometer.

E-commerce: geen hausse aan bestelauto’s

Het opstellers van het onderzoek logenstraffen verder de perceptie dat door de groei van de e-commerce ook het aantal bestelauto’s fors zal toenemen. Zo is bij de huis is ca. 2-3 % van de bestelauto’s betrokken. Door een verdubbeling van E-commerce activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk doen toenemen.

Werkpaard van onze economie

Kees Verweij, vanuit Buck betrokken bij dit onderzoek, stelde begin februari tijdens een bijeenkomst van Fenedex in Deventer dat de bestelauto op dit moment ‘het werkpaard van de Nederlandse economie’. “Onze economie drijft op de bestelauto vooral ook omdat dit type bedrijfsvoertuig in de meest uiteenlopende varianten verkrijgbaar is. In totaal worden op jaarbasis met deze voertuigen 15 miljard kilometers per jaar gemaakt. Dat is ruim twee keer zoveel als met vrachtwagens. Als we in Nederland ons mobiliteitssysteem willen verbeteren dan komen we automatisch uit op de bestelauto.”

Weinig bekend over bestelauto

Volgens Verweij is er dan ook nader onderzoek nodig omdat er maar heel weinig bekend is over de bestelautomarkt in tegenstelling tot die van de vrachtwagens. “Denk daarbij aan hoe de bestelauto wordt toegepast in logistieke processen. Hoe kun je die beïnvloeden en wat drijft de ondernemer. Daarom gaan we met dit onderzoek de stand van zaken in kaart brengen.” De studie van Buck, CE Delft, Districon, Panteia en TNO wordt eind maart integraal gepubliceerd op de website van de Topsector Logistiek.

Lees ook de compleet vernieuwde uitgave van het vakblad Logistiek waarin een uitgebreid artikel staat over het imago van de bestelauto en de kansen die er zijn op het gebied van elektrisch rijden.


Abonneren Logistiek

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels