nieuws

Duits-Nederlandse lastmile-test met elektrische trucks

Distributie 2150

Een consortium van Nederlandse en Duitse logistiek dienstverleners en transporteurs begint binnenkort met een grootschalige lastmile-proef met 40 tons elektrische vrachtwagens. Het project vindt plaats in de regio Venlo en Noordrijn-Westfalen (omgeving Duisburg) en kost 5,2 miljoen euro.

Duits-Nederlandse lastmile-test met elektrische trucks

Het project duurt 3,5 jaar en logistiek dienstverleners Meulenberg Transport (Urmond), Köpen (Duisburg), Samskip (Duisburg), CTV Multimodal Container Transport (Venlo) en KLG (Venlo) doen mee.

Vloot van negen elektrische trucks

De deelnemende bedrijven willen gezamenlijk de komende jaren investeren in een vloot van negen elektrische vrachtwagens op de weg te zetten. Volgens de deelnemende bedrijven is dit aantal nodig om de investering rendabel te maken.

Inzet op last mile-distributie

De elektrische vrachtwagens worden ingezet voor het vervoer over de ‘last mile’, relatief korte trajecten die voornamelijk plaatsvinden op logistieke hotspots zoals die van Noordrijn-Westfalen (regio Duisburg) en de provincie Limburg.

Bijdrage gezonder en schoner leefklimaat

Door de laatste kilometers van de logistieke keten met elektrische trucks uit te voeren, kunnen schadelijke uitlaatgassen in de lucht worden teruggedrongen. De inzet van deze ‘zero-emission’ voertuigen moet volgens de pilot-deelnemers bijdragen aan een aanzienlijk schoner en gezonder leefklimaat.

LIOF leidt het project

Het project met de elektrische vrachtwagens heet eGreenLastMile (of eGLM) en is onderdeel van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland. De 5,2 miljoen euro subsidie wordt betaald door de Europese Unie, de provincie Limburg en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Ontwikkelingsmaatschappij LIOF leidt het project.

Tender automobielindustrie

Onderdeel van het project is dat er een tender wordt uitgeschreven voor automobielfabrikanten. Deze tender moet zorgen voor een prikkel waardoor de industrie snel geneigd is om te investeren in de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen. Uiteindelijk zal deze elektrische pilot er voor moeten zorgen dat ook andere regio’s aanhaken. Eind dit jaar moet er voor de projectdeelnemers een eerste prototype van een elektrische vrachtwagen beschikbaar zijn.

Lancering is half februari

FIER Automotive, een expert op het gebied van duurzame mobiliteit, is mede-initiatiefnemer en treedt op als operationeel manager. De officiële lancering van het project vindt plaats op donderdagmiddag 16 februari in het ‘Gouvernement’ in Maastricht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels