nieuws

BCTN kraakt plannen voor railterminal bij Valburg

Distributie 1142

De Railterminal Gelderland (RTG) die bij Valburg moet worden gerealiseerd, is niets meer dan een duur prestigeproject. Dat vindt Joop Mijland directeur van BCTN, de Binnenlandse Container Terminal Gelderland. Mijland baseert zijn uitspraak naar aanleiding van conclusies uit een onderzoek die bureau Nestra uitvoerde in opdracht van onder andere BCTN.

BCTN kraakt plannen voor railterminal bij Valburg

Uit dit onderzoek blijkt dat er nauwelijks genoeg goederen zullen worden overgeslagen om één goederentrein mee te vullen, melden Omroep Gelderland en dagblad de Gelderlander zaterdag. Consequentie is dat de 40 tot 60 miljoen euro die geïnvesteerd wordt volgens Mijland ‘nooit zal worden terugverdiend’.

‘RTG gaat geen 90.000 containers overslaan’

Terminalexploitant BCTN heeft met treinoperator Hupac en OOC Terminals uit Oss STC-Nestra (Netherlands Expert Group for Sustainable Transport and Logistics, red.) de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de levensvatbaarheid van de Railterminal Gelderland bij Valburg. Uit dat onderzoek blijkt dat er geen enkele onderbouwing is voor de aanname dat in de railterminal straks 90.000 containers van trein naar vrachtwagen zullen worden overgeslagen. Volgens het onderzoeksbureau zijn er geen bedrijven die hebben toegezegd gebruik te maken van de railterminal.

Verlies terminal: minimaal 20 miljoen euro

De onderzoekers van Nestra stellen verder dat het verlies van de terminal minimaal 20 miljoen euro zal bedragen. Om aan de volumes te komen waarmee de provincie schermt, zou er 500 tot 1.000 hectare aan nieuwe distributiecentra in de provincie Gelderland bij moeten komen.

Provincie wil 30 miljoen euro investeren

Bovendien vindt BCTN dat er sprake is van concurrentievervalsing. De initiatiefnemer van de terminal bij Valburg is het bedrijf DERT, dat er zelf ook geld insteekt. De provincie zegt niet te kunnen vertellen hoe veel dit bedrijf in de containerterminal investeert omdat dat bedrijfsgevoelige informatie is, maar de Provincie Gelderland wil ongeveer 30 miljoen euro investeren in de terminal. En dat terwijl de Railterminal Gelderland (RTG) concurreert met de BCTN in Nijmegen en Rotra in Doesburg, stelt BCTN.

Enige locatie waar treinen stoppen

In haar reactie op het onderzoek zegt Gelders gedeputeerde Connie Bieze zegt tegen zowel de Gelderlander als Omroep Gelderland dat ze het oneens is met BCTN. Bieze vertrouwt op het bedrijf dat de terminal gaat exploiteren, en daarvoor ook zelf flink moet investeren. “Dit is onze kans om ook als provincie te profiteren van de Betuweroute”, stelt ze. Bovendien blijkt uit provinciaal onderzoek dat wel degelijk ruimte is voor een railterminal bij Valburg, zeker omdat het de enige plek in Gelderland is waar straks de treinen die over de Betuweroute rijden gaan stoppen.

Discussie over terminal gepasseerd station

Ook Provinciale Staten hecht weinig waarde aan het onderzoek van BCTN. De discussie over nut en noodzaak van de railterminal is een gepasseerd station, zegt Cees van Baak van het Gelderse CDA. Daar had BCTN eerder mee moeten komen, meent hij, want er wordt al jaren over de railterminal gesproken.

Lidl heeft interesse in terminal

Een woordvoerder van DERT zegt op zijn beurt dat er wel degelijk genoeg interesse is. Retailers en verladers uit de regio, waaronder Lidl steunen naar verluidt de komst van de railterminal. Een daarvan is Lidl, dat op Park15 niet ver van de toekomstige terminal een nieuw distributiecentrum bouwt.

Verzet van omwonenden

Verzet is er ook vanuit de bewoners van een naburig buurtschap Reeth die vlakbij de toekomstige terminal wonen. Provinciale Staten van Gelderland besluiten over twee weken over de verdere toekomst van het project.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels