nieuws

Slimme (digitale) technieken moeten de stad begaanbaar houden

Distributie 856

Hoe kunnen we het transport en verkeer slimmer, schoner en sneller maken? Dat was de kernvraag tijdens de 1e Hypermotion beurs. Het nieuwe platform voor de verkeers-, logistiek- en transportbranche concentreerde zich op het snijvlak logistiek, mobiliteit, infrastructuur, verkeer en transport.

Slimme (digitale) technieken moeten de stad begaanbaar houden

Onder meer technieken en systemen kwamen aan bod tijdens Hypermotion die deze week zijn debuut had in Frankfurt via exposanten (ruim 100). Een van die exposanten was Metrilus. Deze Duitse start up presenteerde MetrixFreight, software waarmee eenvoudig (camera’s) en snel (enkele seconden) de afmetingen van in- of uitgaande goederen kan worden gemeten. DHL en Pacar Parts (DAF) testen momenteel de techniek in hun operaties.

Het systeem maakt handmatig meten van de omvang overbodig. De dimensies worden rechtstreeks opgeslagen in het WMS. Vooral handig bij het laden van voertuigen en de opslag, meent oprichter Christian Schaller. Een systeem dat ook door andere aanbieders wordt aangeboden. Het grote verschil volgens oprichter is de prijs. Het hele pakket (hard- en software) kost zo’n 15.000 euro.

(scroll door naar 0,50)

Fleetmanagement en netwerken

PTV, dat eerder dit jaar is ingelijfd door Porsche,  presenteerde zijn Mobility as a Service software (Maas).  Systemen voor het optimaliseren van routes, het simuleren van virtuele scenario’s, het modelleren van stadsnetwerken of het voorspellen van verkeersstromen. SAP kwam voor de dag met zijn Leonardo platform. Dit digitale platform biedt klanten fleetmanagement inzicht op ieder gebied: bijvoorbeeld locatie van trucks, onderhoudsstatus, verkeerssituatie, ladinginformatie. Maar ook aanbieders van nieuwe brandstoffen (waterstof, elektrisch), kennisinstituten en scholen waren van de partij. Hoewel de diversiteit was er 1 gezamenlijk doel: kennisdelen op het gebied van mobiliteit en infrastructuur.

Optimale supply chain creëren

Het waren vooral visies die werden gedeeld tijdens de tientallen seminars van 200 sprekers. Een van die sprekers was Erik Wirsing, hoofd Innovatie bij Schenker AG. Hij gaf zijn mening over de logistieke sector: “Digitalisering, automatisering en autonomie zijn de drijvende krachten vandaag. “Grote IT-bedrijven investeren nu in de logistieke wereld, terwijl start-ups de industrie met ‘agile’ methoden en  technologieën komen.” Het doel van de bundeling van krachten: een optimale supply chain creëren.  “Iedereen is klaar en enthousiast om dit thema na te streven.

Delen van voertuigen

Dirk Reimelt van Daimler Benz. Hij presenteerde het deelauto concept VIA. Een systeem dat als doel heeft meer mensen in een voertuig te krijgen. Met VIA worden passagiers die dezelfde richting op reizen aan elkaar gekoppeld , waarmee de capaciteit van een auto beter wordt benut en de druk op binnenstedelijke wegen afneemt.

 

 

Vooralsnog is het systeem enkel voor personenvervoer. Reimelt sluit niet uit dat een soortgelijk systeem in de toekomst ook wordt ingezet voor de last mile problematiek bij e-commerce.

Bundeling van personen en goederen

Beter benutten van voertuigen en bundeling van systemen is volgens Uwe Clausen van Fraunhofer de oplossing voor de last mile van goederen en personen. Hij doelt onder meer op 3D technologie, robots, Internet of Things. “Digitalisering in mobiliteit gaat snel.” En noodzakelijk stelde Horst Manner Romberg van consultancybureau MRU. Hij gaf als voorbeeld Hamburg. Deze Duitse stad loopt volgens de huidige berekeningen complet vast in 2025 als het transport van personen en pakketten (e-commerce) niet slimmer wordt aangepakt.

 

Lees ook
Autonoom rijden zit in 5e versnelling

 

Hij pleit voor synchromodale systemen en een dynamische routeoptimalisatie. Dat is precies wat het Duitse openbaarvervoerscentrale OPNV nastreeft. De organisatie ontwikkelt zijn eigen autonome voertuigen (IOKI) en stimuleert autodeel initiatieven. Het doel is om intelligente netwerken te creëren waardoor het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt en blijft.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels