nieuws

Digitalisering viert hoogtij tijdens 1e Hypermotion

Distributie 624

Hypermotion, de nieuwe logistieke beurs in Frankfurt heeft zijn vuurdoop gehad. Maandag opende het nieuwe platform voor de verkeers-, logistiek- en transportbranche voor het eerst haar deuren.

Digitalisering viert hoogtij tijdens 1e Hypermotion

Digitaal. Dat is het woord dat het vaakst te horen was op  de eerste dag van Hypermotion. Niet vreemd, want de nieuwkomer onder de beurzen concentreert zich op de digitale transformatie van logistiek en verkeer. Maar het is niet het aantal en de verscheidenheid aan exposanten dat de beurs onderscheidt. Beurs is misschien ook niet het goede woord voor de nieuwkomer. Beter is wellicht kennisplatform. Want kennis delen staat voorop. Vooral via tientallen conferenties en seminars. Volgens de beursorganisatie telt Hypermotion 200 sprekers.

Data delen is het nieuwe goud

Wat is de toekomst van logistiek en mobiliteit – per spoor, over de weg, door de lucht of over water? Hypermotion brengt deskundigen van de verschillende segmenten en sectoren bijeen. Het nieuwe evenement is een mengeling van exposanten (ruim 100), conferenties, pitches, lezingen en een hackaton. Hoewel de verscheidenheid aan exposanten groot is, hebben ze 1 gemene deler: transport (personen en goederen) moet duurzamer en slimmer.  Hoe? Door data te delen via digitalisering. Ook in Nederland zijn er veel initiatieven. 

 

Lees ook
Tijd van gesloten systemen is voorbij – ook in magazijnen

 

100 exposanten

Hypermotion telt bij zijn debuut ruim 100 exposanten: gevestigde bedrijven uit de transport- en logistieke sector (PTV,  SAP en SSI Schäfer), maar vooral kleine en middelgrote bedrijven, start-ups, mobiliteitspioniers en ondernemers.  1 van de die start ups is  Magazino. Dit jonge bedrijf uit Munchen ontwikkelt en bouwt autonome pickrobots. 3 van deze robots zijn in gebruik bij Fiege in het distributiecentrum in het Duitse Ibbenbuhren. Wie de robot met eigen ogen wilt zien: Magazino zal ook op de Logitica 2017 present zijn.

 

Wat verder opvalt is het Duitse karakter. Van een internationaal event is amper sprake. Het zijn vooral bedrijven en experts van onze oosterburen die de klok slaan. Maar was dat tijdens de eerste edities van de Logimat ook niet het geval?  Aan vertrouwen in ieder geval geen gebrek: de volgende Hypermotion is al gepland: 20 tot en met 22 november 2018, wederom in Frankfurt.

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels