nieuws

Nieuwe truckrange DAF is compleet

Distributie 953

Na de introductie van de nieuwe DAF CF en XF dit voorjaar zijn nu 11 asconfiguraties toegevoegd aan de nieuwe range trucks. Samen met de introductie van de Benjamin van de DAF-familie, de nieuwe LF, is nu de vernieuwde truckrange van DAF compleet.

Nieuwe truckrange DAF is compleet

Gewicht weghalen, langere service intervallen, tot 7 procent verbruiksverbetering. DAF heeft haar best gedaan om van de nieuwe DAF een superieure truck te maken. De truckbouwer noemt het truckgamma dan ook ‘Pure Excellence’. “De eerste feedback van klanten is er al, ze zijn allemaal erg enthousiast. Die 7 procent brandstofverbruik wordt ook echt gehaald”, aldus Raoul Wijnand, manager testing bij DAF Trucks. Een grote klant van DAF in Hongarije, de Revesz Group, is referentieklant en wist 7,3 procent brandstof te besparen met de nieuwe DAF, weet Wijnand te vertellen tijdens de internationale perspresentatie van de nieuwe truckrange in Barcelona, Spanje.

Truckrange compleet

Met het completeren van de range heeft DAF nu voor elke transporttoepassing een oplossing. De Eindhovense truckbouwer presenteerde in Spanje 11 verschillende trucks waaronder configuraties voor de bouw zoals verschillende kiepwagens en een open bakwagen met kraan. Wijnand: “De trucks zijn uitgerust met verschillende schakelprogramma’s zodat na het lossen er naar een ander programma kan worden overgeschakeld. Over de weg wordt er gereden met lagere toeren, alleen in het zand met hoge toeren. Dat verhoogt de driveability van deze trucks.” De opbouw van de op maat gemaakte trucks kan voortaan sneller omdat alle voorbereidingen al op het chassis zijn aangebracht.

Chauffeurscomfort

DAF staat bekend om het chauffeurscomfort van de trucks. De cabine heeft een opgefrist uiterlijk gekregen. Dat werd al duidelijk bij de presentatie van de nieuwe CF en XF dit voorjaar. Wijnand ging op een paar nieuwe snufjes in tijdens de productpresentatie. “Nieuw is dat de restwarmte van de motor wordt gebruikt voor de standkachel, daarmee zit de chauffeur er tot een uur warmpjes bij zonder de motor te gebruiken. De optie ‘Battery energy monitoring’ op het dashboard laat de chauffeur weten hoe het met de accu is gesteld. Verder kunnen schakelaars op het dashboard kunnen worden gepersonifieerd, eruit klikken op een andere plek zetten en klaar.

Veiligheid

De overlevingskans van chauffeurs bij een frontale botsing is verdubbeld door een gepatenteerd tincan systeem die de klap bij een ongeval op de cabine opvangt. Een getoond filmpje van een crashtest tijdens de presentatie laat zien dat de cabine zo goed als in takt blijft.

Nieuwe DAF LF

In het trucksegment onder de 16 ton is DAF weer marktleider geworden, boven de 16 ton was de truckfabrikant dat al. Met de verwachte 30.500 trucks per jaar noteert het bedrjf wel een daling van 6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat medt Peter Koppen, hoofd marketing en services. “We verwachten een goed tweede halfjaar omdat de voertuigrange nu compleet is en verwachten 34 procent marktaandeel te krijgen dit jaar.”

De jongste loot aan de DAF-boom, de LF, moet hier zeker aan bij dragen. De lichtste LF met een nieuwe Euro 6 PX-4 motor (Paccar) van 156 pk genoot veel belangstelling van de internationale vakpers. De motor heeft namelijk een speciale aandrijflijn voor stadsdistributie. Met de truck is het soepel manoeuvreren in de stad. De LF heeft een hele korte draaicirkel, zie ook de video van de rij impressie.

Elektrisch

DAF blijft in tegenstelling tot andere truckfabrikanten stug vasthouden aan de dieselmotor, ook voor toepassing in de stad. Dit ondanks de vele zero emissie doelstellingen die in stedelijk gebied op diverse plekken in de wereld de norm worden. Koppen haast zich nog wel te zeggen dat DAF wel kijkt naar elektrificatie en aandacht heeft voor platooning.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels