nieuws

‘Logistieke deeleconomie in België nog niet duurzaam’

Distributie 1377

Pakjes laten leveren door burgers via online platformen is op dit moment niet duurzaam in België. Chauffeurs van pakketdiensten rijden te veel kilometers voor specifiek één pakje. Tot deze conclusie komt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) op basis van de resultaten tijdens het project ‘Crowd Logistics’.

‘Logistieke deeleconomie in België nog niet duurzaam’

Een andere conclusie uit het project is dat de markt vrij snel neigt naar een monopolie van het snelst groeiende platform en dienen misbruiken beteugeld te worden. Het is een uitdaging voor de overheid om de deeleconomie in de juiste richting te sturen, concludeert het VIL dat het deeleconomie onderzoek deed met 11 bedrijven, BD myShopi, Bpost, Bringme, Colruyt/DreamLand, DHL Parcel, GLS, Kariboo, Mondial Relay, MTL/Vengo, P&G en Trimble.

Onderzoek impact crowd logistiek

Volgens het instituut is de deeleconomie ontegenzeggelijk in opmars en zal het een belangrijke plaats innemen in de economie van de toekomst. VIL heeft de businessmodellen van de eerste belangrijke logistieke spelers onderzocht en ging, in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel, na wat de maatschappelijke impact is van crowd logistiek in vergelijking met dienstverlening door een professional.

Ecologische score ondermaats

Bij de impactanalyse werd rekening gehouden met CO₂-uitstoot, luchtvervuilende emissies, geluidsoverlast, ongevallen en congestie. Verrassend genoeg scoorde crowd logistiek uit ecologisch oogpunt ondermaats.

Meer pakjes per rit noodzakelijk

Van de particuliere leveringen gebeurt 32,5 procent met een omweg van meer dan 15 minuten. De gemiddelde rit van een zogenaamde crowd koerier moet per levering vijfmaal korter zijn om de maatschappelijke impact van een professionele logistieke dienstverlener te benaderen. Naast kortere ritten is ook een hoger aantal pakjes per rit een noodzakelijk verbeterpunt.

Lees ook:

Last mile is vruchtbare bodem voor innovatie

Objectivering duurzaamheid crowd logistiek

“Duurzaamheid is meer dan alleen maar ecologisch. Het gaat in de eerste plaats over de duurzaamheid van het businessmodel, en dat geldt voor zowel de chauffeurs, de verzenders als de platform provider”, zegt Hans Robben, Network Innovation Manager Parcels bij bringr. “Voor ons was het interessant om deel te nemen aan dit project ten eerste om mee te kunnen zijn met de laatste ontwikkelingen in de crowd sourcing markt in België, en ten tweede omdat we ook een objectivering kregen over het duurzame aspect van crowd logistiek.”

Nood aan regelgeving

Volgens het VIL heeft de Belgische overheid de eerste stappen gezet om een reglementair kader te creëren voor nieuwe economieën. Bij onze zuiderburen kan men nu tot 5.000 euro bruto per jaar verdienen via sociale platformen, aan een verlaagd belastingtarief van 10 procent en zonder sociale bijdragen. Vanaf volgend jaar wordt dit bedrag in België verhoogd naar 6.000 euro en belastingvrij.

Vorm van integratie voor werklozen

Volgens het instituut kunnen de digitale platformen, mits de nodige intelligentie wordt ingebouwd, een belangrijke rol spelen om niet alleen efficiënt, maar ook duurzaam en sociaal verantwoord te werken. “Er is in ieder geval een enorm potentieel aan particulieren bereid om de functie van koerier op te nemen. Voor werklozen kan het een vorm van integratie betekenen, voor gepensioneerden sociaal contact en voor studenten een financieel steuntje in de rug”, zegt VIL projectleider Jan Merckx.

Reageer op dit artikel