nieuws

Containerterminal Rotra (eindelijk) in bedrijf

Distributie 1146

De containerterminal van Rotra in Doesburg is nu echt operationeel. De logistiek dienstverlener beschikt ook over een eigen binnenvaartschip waarmee vanaf de nieuwe terminal meerdere wekelijkse afvaarten worden onderhouden van en naar grote zeehavens.

Containerterminal Rotra (eindelijk) in bedrijf

De eerste plannen voor de containerterminal dateren uit 1989 maar door diverse planologische en complexe vergunningstrajecten moest Koninklijke Rotra maar liefst 27 jaar geduld hebben alvorens de Container Terminal Doesburg (‘loswal’, red.) eind vorige week in gebruik kon worden genomen.

Proces van lange adem

In een interview met Logistiek Magazine begin 2014 zei Rotra-directeur Machiel Roelofsen dat diverse redenen ten grondslag liggen aan het feit dat de uiteindelijk aanleg van de terminal zo extreem lang op zich liet wachten, maar dat hij desalniettemin nooit het bijltje er bij neer heeft willen gooien. “Iedere keer als we weer een vergunning kregen, ging de spade weer in de grond. Daar is veel tijd over heen gegaan maar op een gegeven moment was het bij ons ook zo: als het maar staat dan blijft het traject ook doorgaan.”

Terminal werd april 2016 al geopend

De terminal, gesitueerd aan de oever van de dode arm IJssel op het terrein van de logistiek dienstverlener, werd april vorig jaar al officieel geopend door Commissaris van de Koningin van de provincie Gelderland, Clemens Cornielje (foto midden) en Conny Bieze. gedeputeerde van de provincie Gelderland. De ingebruikname liet vervolgens op zich wachten, omdat er eerst gebaggerd moest worden om de rivierarm voor schepen bevaarbaar te maken.

Rotra heeft een klasse IV binnenvaartschip

Rotra heeft nu de beschikking over een eigen binnenvaartschip voor meerdere wekelijkse afvaarten vanuit Doesburg richting de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Het betreft een klasse IV binnenvaartschip met een lengte van 85 meter en breedte van 9,5 meter en met een gemiddelde capaciteit van 200 containers, die anders over de weg zouden worden vervoerd.

Modal shift: van weg naar water

Met de eigen terminal wil de logistiek dienstverlener volgens eigen zeggen inzetten op duurzamer en kostenefficiënter transport voor verladers door de modal shift te maken van de weg naar het binnenwater.

Terminal versterkt achterlandpositie

De logistiek dienstverlener verwacht dat met de terminal regionale productiebedrijven competitief kunnen blijven produceren. Daarbij moet de terminal in Doesburg de positie van Oost-Nederland als vooraanstaande logistieke hotspot versterken evenals de verbinding vanuit de provincie Gelderland met het Duitse achterland en de rest van Europa.

LNG-vulstation op terminalterrein

De terminal met overslagterrein beschikt sinds 2015 ook over een LNG-vulstation. Dit station wordt ingezet voor het afvullen van zowel binnenvaartschepen als vrachtauto’s. LNG is voor trucks en scheepvaart een schoon en stil alternatief voor conventionele brandstoffen zoals diesel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels