nieuws

Amsterdam wil weer meer vrachtvervoer over de gracht

Distributie 2122

De gemeente Amsterdam wil met de aanleg van nieuwe overslaglocaties het goederenvervoer over de grachten nieuwe leven inblazen. De verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) is hierover in gesprek met verschillende marktpartijen.

Amsterdam wil weer meer vrachtvervoer over de gracht

Ook is de gemeente Amsterdam op zoek naar geschikte overslaglocaties voor goederen die via het water het centrum in worden vervoerd. Goederen worden overigens al jaren over de grachten van de hoofdstad vervoerd, maar deze vorm van stedelijke distributie moet meer schaal krijgen om kansrijk te worden, vindt wethouder Litjens. De plannen hiervoor presenteerde de wethouder vlak voor de Kerstdagen met de zogenaamde Uitvoeringsagenda Stedelijke Mobiliteit Amsterdam . In deze agenda staan in totaal dertig praktische maatregelen om de stedelijke distributie in de hoofdstad beter te regelen.

Optimaliseren venstertijden

De maatregelen in het ‘USLA’ variëren van slimmere en striktere handhaving van bijvoorbeeld foutparkeerders op laad- en losplekken en betere route informatie voor vervoerders, tot het optimaliseren van venstertijden. In grote delen van de Amsterdamse binnenstad geldt een verbod voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton. Het gaat moeilijker worden om een ontheffing te krijgen voor dat verbod.

Laad- en losplekken slim combineren

Op de plekken waar dat kan wil de gemeente Amsterdam laad- en losplekken combineren met ander gebruik: overdag voor bestelbussen, ’s nachts voor taxi’s’. Elektrische bestel- en vrachtvoertuigen krijgen bovendien privileges in bepaalde gebieden, zodat zij sneller hun werk kunnen doen. Hiervoor wil de hoofdstad gebruik maken van slimme technologie waarmee direct te zien is of een plek bezet is of niet en waarbij handhavers een seintje krijgen als een voertuig er te lang staat.

Prijsvraag over inzet beacon-technologie

Connekt en Topsector Logistiek schrijven ook een prijsvraag uit om met behulp van beacon-technologie de logistieke stromen in de stad te verbeteren. Beacons zijn kleine zendertjes die een uniek signaal uitzenden dat door bijvoorbeeld een smartphone kan worden opgevangen.

Grachtenmuren zijn te hoog

Het Parool meldt eind december dat er wel de nodige problemen kleven aan het vervoer over de grachten. De meeste grachtenmuren zouden te hoog zijn en het plaatsen van steigers is vrijwel overal door de gemeente verboden. Een woordvoerder van wethouder Litjens zegt tegen de Amsterdamse krant dat de gemeente in principe bereid te kijken naar zulke overslagpunten. “Maar alleen op plekken waar dat echt mogelijk is.”

Vier distributiepunten

Daarnaast wil de gemeente, zo meldt de krant, op vier plekken distributiepunten aanleggen, voor de overslag van goederen op de boten bij het Food Center, Riekerpolder, Nieuwe Vaart en aan de Duivendrechtsevaart.

Bouwmaterialen via de gracht

De gemeente Amsterdam ziet vooral kansen in het vervoer van bouwmaterialen over de grachten naar bouwplaatsen in de binnenstad. “Vervoer over water wordt structureel verankerd in aanbestedingsprocedures en tenders voor kaveluitgifte door de gemeente”, stelt de gemeente Amsterdam in de USLA.

DHL stapt over op elektrische boten

DHL Express vaart al sinds 1997 door de grachten van de hoofdstad met twee zogenaamde Floating Service Centers. De pakketbezorger zet de omgebouwde rondvaartboten in in combinatie met fietskoeriers voor levering van brieven en postpakketten bij bedrijven in de Amsterdamse binnenstad. Afgelopen november kondigde DHL tijdens een Europese perstour aan dat deze op dieselmotoren aangedreven boten dit jaar nog worden vervangen door veel schonere elektrische boten, waardoor de last mile van DHL in Amsterdam volledig emissie neutraal wordt uitgevoerd.

PostNL overweegt elektrische boten

Concurrent PostNL overweegt inmiddels ook een deel van zijn pakkettenbezorging naar het water te verplaatsen. Het postbedrijf wil daar ook elektrische boten voor gebruiken. Mokum Mariteam en Rederij Kees maken met elektrische vrachtschepen ook al jaren gebruik van de Amsterdamse grachten. De activiteiten van beide bedrijven kwam afgelopen zomer op losse schroeven te staan omdat beide stadsdistributeurs hun ligplaats dreigden te verliezen bij het Food Center in Amsterdam. Rederij Kees meldt op zijn website inmiddels dat zijn ligplaats voor de elektrische boten bij het Food Center is gered en dat een nieuw magazijn is gevonden elders in Amsterdam.

HvA: Research Meet-Up StadslogistiekDe Hogeschool van Amsterdam (HvA) houdt woensdagmiddag 11 januari een zogeheten Research Meet-Up Stadslogistiek. Tijdens deze bijeenkomst in het Kohnstammhuis wordt ingegaan op de negatieve effecten van de razendsnelle toename van het aantal bestelbusjes (meer dan 5% per jaar) in de hoofdstad onder andere door de e-commerce groei. Dit heeft negatieve invloed op de leefbaarheid, luchtkwaliteit en bereikbaarheid van de stad. De Hogeschool van Amsterdam grijpt de bijeenkomst (programma) aan om in gesprek met betrokkenen uit de stad, onderzoekers, docenten en studenten  te komen tot mogelijke oplossingen. De bijeenkomst begint om 16:30. Sprekers zijn onder andere Walther Ploos van Amstel (lector CityLogistiek aan de HvA), Susanne Balm (onderzoeker CityLogistiek en e-mobility Hogeschool van Amsterdam) en Marijn Slabbekoorn Logistics Engineer bij DHL Express Nederland, GoGreen en Last Mile optimization.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels