nieuws

Autonoom rijden in wegtransport wordt gemeengoed

Distributie 1662

Logistiek professionals verwachten dat chauffeurs in het wegtransport in de toekomst deels worden vervangen door computers in het wegvervoer. Deze conclusie trekt recruitmentorganisatie Hays op basis van een onderzoek onder ruim 350 logistiek professionals.

Autonoom rijden in wegtransport wordt gemeengoed
De zelfrijdende Mercedes future truck waarin de chauffeur niet meer zijn handen aan het stuur heeft maar een iPad bediend.

In het onderzoek, dat deel uitmaakt van het jaarlijkse ‘Baan van de Toekomst’-onderzoek van Hays, werd logistiek professionals gevraagd naar hun visie op de toekomst van de logistieke sector. Een meerderheid (60%) van de logistiek professionals verwacht dat chauffeurs in het wegtransport in de toekomst deels worden vervangen door computers.

Binnen vijf jaar autonoom rijden een feit

Bijna de helft (45%) van de ondervraagde logistiek professionals verwacht zelfs dat binnen nu en vijf jaar gedeeltelijk autonoom vrachtvervoer al een feit is, waarbij slechts nog een beperkt aantal handelingen nodig is. Een overgrote meerderheid (91%) geeft daarbij ook aan dat er nog veel obstakels zijn te overwinnen bij volledig autonoom transport. Gedeeltelijke autonomie van transportmiddelen is volgens Hays dichtbij. Dit betekent dat vervoersmiddelen grotendeels autonoom functioneren, maar dat er nog menselijke handelingen nodig zijn.

Hoge verwachtingen autonoom railvervoer

Volgens de recruitment organisatie zijn de verwachtingen van autonoom vervoer per transportmodaliteit verschillend. Binnen railvervoer zijn de verwachtingen van autonoom transport het hoogst, 77 procent voorziet dat het realiteit wordt binnen deze tak: de trein zonder bestuurder. Binnen zeevervoer denkt 48 procent dat dit het geval is voor 2020 en 41 procent voorspelt dit voor het luchttransport.

Lange weg te gaan voor autonome truck

Volledig autonome wegvoertuigen die functioneren zonder enig menselijk handelen, komen in de verdere toekomst overigens pas aan de orde. Zo claimde Toyota begin dit jaar dat de volledig autonome (vracht)auto pas over decennia op de weg rijdt.

Meer controle en regulering nodig

Volgens Cornelissen, senior consultant supply chain, logistics & purchasing bij Hays Nederland, betekent deze trend dat er in de toekomst minder chauffeurs nodig zijn en meer coördinatoren op afstand, zoals een luchtverkeersleider nu al doet voor vliegverkeer. “Hier komen veel security-aspecten bij kijken. Voertuigen worden uitgerust met sensoren, camera’s en alarmfuncties, maar ook de te rijden route dient heel strak gecontroleerd en gereguleerd te worden.”

Autonoom rijden beïnvloedt werkgelegenheid

Het is van belang dat logistiek professionals in de toekomst verstand hebben van allerlei softwaresystemen die via interfaces verbonden zijn met systemen van leveranciers, andere bedrijfsonderdelen of klanten. Cornelissen: “De opkomst van de autonome wereld heeft een duidelijk effect op de werkgelegenheid in de logistieke sector. De mens blijft transportmiddelen aansturen, maar met welke functie? Puur besturen, dat doet technologie efficiënter, goedkoper en beter”, is de verwachting van Cornelissen.

Robotisering zorgt voor banenverlies in dc’s

In lijn met het onderzoek van Hays presenteerde Buck Consultants International gisteren een onderzoek waarin wordt gesteld dat  in heel Nederland de komende 15 jaar 35.000 banen verdwijnen als gevolg van de invoering van robots in distributiecentra.

Download het volledige (Hays) onderzoek

Reageer op dit artikel