nieuws

VIL onderzoekt kansen particuliere bezorging

Distributie

Particulieren die pakketjes bezorgen. Uberrush doet het in Amerika. Maar wat zijn de opties in Nederland en België? Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start daarom met logistieke dienstverleners en verladers het project ‘Crowd Logistics’.

VIL onderzoekt kansen particuliere bezorging

‘Crowd logistics’ waarbij gewone burgers, individueel of collectief, pakketten verplaatsen is niet nieuw. Uberrush en Instacart in de VS, Parcify in België en Amazon met On My Way zijn ermee bezig.

Project ‘Crowd Logistics’

Met het project ‘Crowd Logistics’ wil het VIL onderzoeken via welke businessmodellen het inzetten van particulieren en semi-professionals voor de bezorging van pakketjes economisch haalbaar kan gebeuren. Wat zijn de wettelijke gevolgen hiervan (o.a. productverantwoordelijkheid)? Hoe valt het te integreren in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de logistieke spelers als voor de maatschappij? Via concrete return on investment-berekeningen, impactanalyses en ook praktijktesten zowel voor B2B- als B2C-toepassing zoekt het VIL de antwoorden.

Tien bedrijven

Tien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners en verladers, nemen deel aan het project. Dit zijn: BD myShopi, Bringme, DHL Express, Dreamland, GLS, Kariboo!, Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble en Trimble.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels