nieuws

België begint ook proef met zelfrijdende vrachtwagens

Distributie

In navolging van Nederland wordt in België eind maart een proefproject gestart met zelfrijdende vrachtwagens. Net als in ons land rijden de trucks volgens het ‘platooning-principe’, in een colonne van twee of drie trucks.

België begint ook proef met zelfrijdende vrachtwagens

De test met de zelfrijdende vrachtwagens vindt op initiatief van Volvo Trucks België plaats tussen 31 maart en 6 april. Drie colonnes van twee tot drie trucks nemen deel aan het experiment, waar Scania en DAF in Nederland vorig jaar al mee zijn gestart.

Inzet van gps en wifi

In België is het net zo als in Nederland, dat de chauffeur van de voorste vrachtwagen de snelheid van de colonne bepaalt en de bewegingen van de volgers. Via gps, radar en wifi wordt de rit middels adaptive cruise control in goede banen geleid. In principe betekent dit dat de volgende vrachtwagens niet bestuurd worden: manoeuvres, remgedrag en snelheid zijn namelijk precies op elkaar afgestemd. Toch zal in de cabine van de andere voertuigen een chauffeur plaatsnemen om te sturen.

Discussie over wetgeving

De trucks worden getest om ervoor te zorgen dat de verdere discussie in België over de wetgeving omtrent zelfrijdende vrachtwagens op gang kan worden gebracht. Bovendien bleek uit proefprojecten in onder andere Duitsland, Denemarken, Nederland en Zweden dat ‘platooning’ veiliger is, maar dat willen de Belgen natuurlijk ook uittesten op hun eigen snelwegen.

Verhoging verkeersveiligheid

De Belgische commerciële tv-zender VTM meldt dat de komst van de zelfrijdende vrachtwagens heel wat vragen op. Bijvoorbeeld over de veiligheid op de wegen in België. De testen in het buitenland hebben, zo zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), aangetoond dat het platooning project voordelen oplevert voor de verkeersveiligheid. Dat niet alleen, want de trucks zorgen ook voor een betere doorstroming op de weg -de wegcapaciteit wordt dus beter benut- én ze zijn beter voor het milieu.

Veel op- en afritten in België

Net als in Nederland geldt in België dat er op dit moment nog geen zelfrijdende voertuigen de weg op mogen. Daarom zal het volgens Volvo Truck-woordvoerster, Krista Walsh, nog enkele jaren duren voordat zelfrijdende trucks in België daadwerkelijk de weg op mogen. Het Belgisch wegennet heeft bovendien erg veel op- en afritten waardoor er bij ons wat meer moeilijkheden kunnen opduiken. Bruuske bewegingen door andere chauffeurs, bijvoorbeeld. Het testproject in eind maart en begin april moet dus uitwijzen hoe de zelfrijdende vrachtwagens hierop kan inspelen.

VIL-project Value Added Trucking

Parallel aan deze test onderzoekt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) sinds eind vorig jaar in het project Value Added Trucking welke administratieve of andere taken een chauffeur die zich bevindt in een zelfrijdende vrachtwagen kan uitvoeren.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels