blog

Stop met plannen, haarscherp bijsturen is het devies!

Distributie 1931

Transportplansystemen. Hoe slim deze systemen ook zijn geworden, vaak zijn geplande routes al achterhaald zodra de eerste meters gereden worden. Schijnnauwkeurigheid ligt op de loer. Afleverbeloftes staan op het spel. Na strak plannen komt haarscherp bijsturen!

Stop met plannen, haarscherp bijsturen is het devies!

Ondanks de enorme vooruitgang zijn plansystemen natuurlijk niet in staat op chaotische omstandigheden te anticiperen. In pakketdistributie naar consumenten bijvoorbeeld, lopen chauffeurs tegen 10%-30% gesloten deuren aan.  Een factor die een grote invloed heeft op de voortgang van een route. En dat terwijl transport vandaag de dag geen noodzakelijk kwaad meer is, maar een middel om je te onderscheiden. De eigen vervoerder kan zich dus maar beter richten op snelheid en betrouwbaarheid.

Lees ook:
Rekentool moet transport rendabeler maken

Autonome robots veranderen ‘complexe’ last mile drastisch

Service verwachtingen

Voor de professionele transporteur is dat niet veel anders: hij zal namens zijn klanten een visitekaartje moeten afgeven om te zorgen dat die klant het op termijn niet zelf gaat doen. Ook is er weinig verschil meer áán wie je levert: de professionele ontvanger heeft de extreme service verwachtingen van consumenten nu ook als norm gesteld voor zijn zakelijke zendingen. Voor iedereen met een distributievloot zou het dus zo klaar als een klontje moeten zijn waarop de focus moet liggen: maak de ontvanger koste wat kost blij!

 

Lees ook:
Transportsoftware op weg naar 4.0 versie

Digitale transformatie centraal op nieuwe logistieke beurs

 

Chauffeur automatisering

Registratie, bijsturing, communicatie. Dát zijn de drie woorden die de sleutel vormen voor succesvol afleveren en verwachtingsmanagement. En daarmee de voorwaarden om te voldoen aan hedendaagse service verwachtingen. Zaken die niet vooraf en op afstand te besturen zijn, maar afhankelijk zijn van externe factoren en van de chauffeur van dienst. Het is dus daar, in zijn handen, waar de servicebeleving gemaakt of gebroken wordt. Geef hem dus het vertrouwen én de middelen om dat waar te maken.

 Technologie-investeringen in het distributieproces

Maar mobiele automatisering gericht op chauffeur en order is nog een ondergeschoven kindje. Want transportprocessen worden nog steeds vooral in de ‘backoffice’ geautomatiseerd; het rittenplan systeem is daar een voorbeeld van. Technologie buiten de vier muren van het bedrijf beperkt zich vaak tot een eenvoudige black box of mobiele applicatie, als sluitpost van de begroting.

Lees ook:

“Bedrijven zonder slimme ICT overleven niet”

Verladers: transportkosten kunnen 10% lager

Of het betreft automatisering die gericht is op het voertuig: boordcomputers. Naar mijn mening zou het zwaartepunt van technologie-investeringen in het distributieproces moeten liggen op ordergedreven chauffeurs systemen. Dit zijn volwaardige enterprise- systemen voor logistieke excellentie en bevatten onder andere:

– route begeleiding en voortgangsregistratie

– interne communicatie en bijsturing

– externe communicatie naar de ontvanger

De echte enterprise- systemen ondersteunen bovendien de begeleiding en vastlegging van het afleverproces zelf (bij de ontvanger dus), o.a. door middel van vrij in te richten vragenpaden. Hierdoor wordt de informatieketen tussen de backoffice en de chauffeur gesloten en wordt de orderafhandeling foutloos, controleerbaar en volledig papierloos.

Noodzaak aan echte, schaalbare enterprise technologie

Dit laatste is vaak complexer dan je denkt. Afleveringen aan consumenten bijvoorbeeld kunnen door de grote diversiteit aan af te leveren en te installeren producten, een vragenpad met vele aftakkingen vereisen. Daarnaast kan een transporteur te maken hebben met verschillende opdrachtgevers die ieder weer hun eigen afleverprotocol kennen. Hier wordt de noodzaak aan echte, schaalbare enterprise technologie duidelijk. Distributieroutes doe je er niet even bij, maar zijn vandaag de dag steeds vaker een complex kernproces!

Auteur: Anouk Zwiep is TMS en last mile specialist. Sinds september 2017 is hij actief voor Aventeon

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels