artikel

Tjeerd Middelkoop (Big Parcel): “Dit idee is een gat in de markt”

Distributie 1576

Tjeerd Middelkoop (52) is de drijvende kracht achter Big Parcel, een online platform dat er voor zorgt dat grote zendingen als koelkasten en meubels voor particulieren van A naar B worden gebracht. De voormalig transportondernemer spreekt van een ‘uniek concept’ dat ontstond in de periode toen hij de leiding had over zijn eigen bedrijf. “Binnen drie jaar willen we op 200.000 zendingen per jaar uitkomen.”

Tjeerd Middelkoop (Big Parcel): “Dit idee is een gat in de markt”

In de tijd dat Middelkoop aan het roer stond van zijn eigen transportbedrijf kreeg hij regelmatig de vraag van consumenten of hij een tuinset wilde vervoeren of een zwaar bankstel. Middelkoop zegt hierover nu: “Ik was destijds met mijn transportbedrijf aangesloten bij een samenwerkingsverband van logistiek dienstverleners Teamtrans, waar we regelmatig dit soort vragen kregen. Ik heb toen bij de deelnemende logistiek dienstverleners aangekaart of het niet interessant zou zijn voor ons om in deze markt te stappen. Dat was voor hun een brug te ver, maar mij liet het idee niet los wat er toe leidde dat ik het in de praktijk ben gaan brengen toen ik eenmaal als zelfstandige ging opereren.”

Weinig administratieve handelingen

Voor de oud-transportondernemer, die in 2016 zijn bedrijf verkocht aan Visser Duiven, werd duidelijk dat de consument voor het vervoer van pakketten als bankstellen en tuinmeubelen nergens terecht kan. “Een consument kan hiervoor niet bij een grote vervoerder aankloppen. Het idee van Big Parcel is dus in mijn beleving een gat in de markt. Ik heb marketingonderzoek gedaan en gedragsonderzoek gedaan onder consumenten met als belangrijkste vraag: wilt u gebruik maken van dit platform? Hieruit kwam naar voren dat men dit wel zag zitten.

'Dit idee liet mij niet los na de verkoop van mijn bedrijf'

Volgens Middelkoop hangt het succes van zijn nieuwe onderneming vooral af van het geboden service niveau. “Met andere woorden een aangekocht bankstel moet voor een consument zonder al te veel moeite worden afgeleverd op driehoog achter aan de Herengracht in Amsterdam. Dat is een uitdaging richting de consument en tegelijkertijd moet er voor de transporteur zo min mogelijk administratieve handelingen nodig zijn om de boel af te handelen. Dat proces heb ik volledig laten automatiseren binnen het platform Big Parcel.”

Duidelijk, maar hoe werkt het in de praktijk?

“Het is heel simpel. Als consument maak je een account aan op onze website en vervolgens kan hij of zij een groot pakket aanmelden dat A naar B moet worden gestuurd binnen Nederland. Wij regelen vervolgens alles rondom het transport. Dat betekent dat we de hele communicatie regelen tussen het afhaal- en afleveradres. Nadat beide partijen overeenstemming hebben bereikt over het moment van levering dan gaat automatisch een opdracht naar de vervoerder die op de afleverdag op de bewuste route rijdt. De consument kan dan vervolgens middels een code de zending op de voet volgen. Een avond van tevoren geven we ook aan hoe laat we komen op de afgesproken dag.”

Hoeveel transporteurs zijn nu aangesloten?

“Er zijn nu drie vervoerders aangesloten die onderdeel zijn van één holding met een landelijke dekking. Dat was voor de start van Big Parcel best prettig want we kunnen met deze vervoerders kort schakelen. Bovendien werken zij -vanwege hun verhuisachtergrond – standaard met twee mensen op een vrachtwagen.”

'Er zijn nu drie vervoerders aangesloten'

Zijn er niet meer start-ups die dit kunstje doen?

“Op dit moment is er niemand die dit serviceniveau aanbiedt. We hebben een concurrent en dat is Brenger en Ship it Smarter. Dat zijn platforms die ook aanbieden om goederen van consument naar consument vervoerd te krijgen door particulieren zelf. Zij bieden alleen een marktplaats aan, dus niet professionele vervoersoplossing of dat je je pakket krijgt afgeleverd op drie hoog. We hebben ons platform overigens wel opengesteld voor iedereen die al op weg zit en ruimte over heeft in zijn voertuig. Dan moet je als consument wel rekening mee houden dat je geen vijf sterren behandeling krijgt.”

Hoe lang ben je bezig geweest met de opzet?

“Midden 2016 zijn we gaan bouwen aan de website. Ik ben hiervoor in zee gegaan met een jong software ontwikkelbedrijf dat de intelligentie achter het platform ontwikkelde. Dit bedrijf Sensing IT heb ik inmiddels ook overgenomen. We maken nu naast Big Parcel ook platforms voor derden.”

'Over drie jaar wil ik ongeveer vijf procent van de markt in handen hebben'

Wat zijn je doelstellingen?

“Ik wil binnen drie jaar op 200.000 zendingen per jaar zitten. Dat betekent dat ik dan ongeveer vijf procent van de markt in handen heb. Dat is haalbaar want onderzoek wijst uit dat consumenten op jaarbasis onderling zelf vier miljoen zendingen vervoeren. Na drie jaar is het ook de bedoeling dat we met Big Parcel de grens oversteken.”

Ga je ook voor webwinkels bezorgen?

“Daar zeg ik geen nee tegen terwijl het platform in eerste instantie niet bedoeld was voor bedrijven en webwinkels. Ik merk echter dat het idee van het tot in de huiskamer bezorgen van grote pakketten bedrijven aanspreekt.”

Doen PostNL, DHL, UPS niet hetzelfde?

“Heel opmerkelijk die doen dat dus niet. Zij hebben een beperking tot een bepaalde grootte van een pakket. PostNL is wel bezig met een tweemans distributie service van ugly goods voor business-to-consumer maar niet voor consumer-to-consumer. Een dienstverlener die opereert zoals wij, ben ik nog niet tegengekomen.”

Wordt Big Parcel goed gevonden?

“De conversie op de website groeit per dag. We zitten nu gemiddeld tussen de honderd en 130 bezoekers, waarvan 82 procent nieuwe bezoekers zijn. Het is nu vooral zaak dat er een consument opstaat die zendingen via ons platform wil versturen. Op Google zijn we een campagne gestart om de vindbaarheid van ons te vergroten.”

Hoe worden de kosten en winsten verdeeld?

“We willen zo eerlijk mogelijk uitbetalen. De vervoerder krijgt een transportvergoeding die hij normaal gesproken ook zou krijgen bij andere klanten. We hanteren prijzen variërend van een basis stop prijs, een variabele prijs op basis van kilometers of op basis van volume en gewicht dat wordt vervoerd. Die variabelen bepalen de uiteindelijke prijs. Wat daarbij ook meespeelt, is of het pakket op de begane grond of de derde verdieping moet worden afgeleverd. Al deze staffels en toeslagen zijn ook van invloed op de uiteindelijke ritprijs.”

'Voor een student is ons serviceniveau te duur'

Wat betaalt de consument?

“Dat kan variëren van tussen de 75 tot 200 euro. Het is maar net wat voor type vervoer de consument wenst voor zijn pakket. We hebben bijvoorbeeld een aanvraag voorbij zien komen van een tweepersoons natuurstenen badkuip van 170 kilo die in Amsterdam op drie hoog moet worden afgeleverd. Dan komt de een prijs al snel uit op 250 euro. Voor een badkuip die in aankoop al 4.500 euro kost dan is deze prijs goed te doen. Als je als student gebruik wilt maken van Big Parcel dan is onze serviceniveau – en daar ben ik heel eerlijk in – te duur. Een Brenger vult dat gat beter in.”

"'Als oude man’ krijg ik veel energie van dit nieuwe bedrijf'

Wat bezielt je om in dit avontuur te stappen?

“Ik ben met 52 te jong om niets te doen. Dat is geen optie. Ondernemen zit in mij en ik vind het leuk om met nieuwe ideeën aan de gang te gaan. Ik werk nu met een club jonge mensen waarvan de jongste 18 is en de oudste 25. Daar krijg ik ‘als oude man’ veel nieuwe energie van. Ik leer heel veel van hun op het gebied van technologie en zij steken weer veel op van mijn ervaring die ik heb opgedaan in het bedrijfsleven. Mijn wereld is door Big Parcel veel breder geworden dan 35 jaar logistiek waar ik toch veel van hetzelfde deed ondanks dat er in de sector veel is veranderd.”

Reageer op dit artikel