artikel

Lange weg te gaan voor elektrische trucks

Distributie 3366

De adoptie van elektrische voertuigtechnologie in de transportsector gaat sneller dan verwacht. Desalniettemin is er nog en lange weg te gaan. Dat zeggen onderzoekers in het rapport Energy Insight van McKinsey. Het e-Truck marktaandeel kan volgens hen 15 procent zijn in 2030.

Lange weg te gaan voor elektrische trucks

CNG en biobrandstoffen zijn eigenlijk geen goeie opties meer als alternatieve brandstof als je
naar de CO2-uitstoot kijkt. Voor gebruik in zero-emissie stedelijk gebied is dat geen optie. Waterstof is wel schoon, maar deze voertuigen zijn op korte termijn niet beschikbaar. Op lange termijn zijn biobrandstoffen als transitiebrandstof richting uiteindelijk elektrisch of waterstof een prima alternatief.

 

duurzaam transport

Verdeling CO2-uitstoot wegverkeer Nederland 2015

Binnen het wegverkeer wordt de grootste CO2-uitstoot veroorzaakt door personenauto’s
(64%), gevolgd door het vrachtvervoer (groter dan 3,5 ton) met een aandeel van 17% en bestelauto’s met 14%. Het aandeel van 17% voor vrachtauto’s en trekkers lijkt beperkt, echter deze categorie neemt nog geen 2% in van het totaal aantal voertuigen in Nederland. Bron: CBS

 

duurzaam transport

 

In totaal rijden er in Nederland begin 2017 bijna 900 vrachtauto’s (groter dan 3,5 ton) rond, die worden aangedreven door een alternatieve brandstof. Trucks die rijden op aardgas (CNG en LNG) zijn – gezien de gebruiksaantallen – op dit moment het beste alternatief. Er rijden ruim 500 voertuigen op CNG (aandeel van 60% in totaal van de alternatieven) en bijna 300 (31%) op LNG rond.

 

Lees ook
Cummins presenteert elektrische concepttruck
Mercedes lanceert zware elektrische truck

 

Vrachtauto’s op elektriciteit zijn nog nauwelijks een serieuze optie. Er zijn nog geen 70 (8%) van dit soort voertuigen in Nederland. Bij trucks op waterstof is dat aantal zelfs nog lager, volgens de RDW slechts zes (0,7%) voertuigen, en er zijn drie vrachtvoertuigen (0,3%) die rijden op alcohol. Bron: RDW

duurzaam-transport1

 

Verdeling bedrijfsvoertuigen (> 3,5 ton)
op alternatieve brandstoffen

De huidige markt van alternatieve brandstoffen voor het wegtransport in Nederland stelt
nauwelijks iets voor. Wanneer een vergelijking gemaakt wordt met vijf jaar geleden, blijkt het
aantal vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton die alternatief worden aangedreven, ook nauwelijks te zijn toegenomen, stellen TVM, Panteia en ING vast in een in augustus verschenen onderzoek
naar het gebruik van alternatieve brandstoffen binnen de transportsector.

 

Lees ook
Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht
Grote bedrijven zetten vol in op elektrisch rijden

Het aantal vrachtvoertuigen van meer dan 3,5 ton dat rijdt op een alternatieve brandstof ligt volgens de opstellers van dit onderzoek in 2017 nog altijd op een vergelijkbaar niveau met 2012.

 

 

De toekomst van de truckmarkt

De toekomst van de truckmarkt (kubusgrafiek rechts) kan volgens McKinsey worden geanalyseerd en verdeeld in 27 trucksegmenten (3 gewichtsklasssen verdeeld over China, VS en Europa). met hun
eigen dynamiek en gemiddelde kostenbereik.

 

e-trucks

Reageer op dit artikel